torsdag 6. mars 2014

Vaffler med søtpotet og gulerøtter!

Dette høres nok ganske spesielt ut, og det er det vel også i grunn, når jeg tenker meg om. Og noe du kanskje nekter å tro på, er at dette er noe av det beste jeg har smakt på lenge. Herlighet så godt det kan være med noe så merkelig!

Det hele startet med at min samboer, Ellen, viste meg noen spennende matblogger med mange inspirerende oppskrifter. Og i min søken etter å utvide frokostpannekake-repertoaret mitt, fant jeg ulike oppskrifter på både søtpotet-pannekaker og gulerot-pannekaker. Så da tenkte jeg; hvorfor ikke slå disse to oppskriftene sammen? Og i stede for å steke de som pannekaker, hadde jeg lyst til å teste ut røren i vaffeljernet! For hva er vel bedre enn vaffler?!

Oppskriften og fremgangsmåten er svært enkel, og inneholder bare rene, sunne ingredienser - noe som er til glede for store og små!

- 2-3 store søtpoteter
- 3-4 gulerøtter
- 3 dl havregryn
- 4 egg
- vann
- 3 ss naturell yoghurt
- 2 ss honning
- litt byggmel 
- salt
- 1 ts bakepulver
- 1/2 ts kardemomme
- 1 ts kanel




1) Skrell søtpotetene og kutt de i terninger mens du koker opp vann i en kasserolle. Kok så bitene i ca 5 minutter til de blir møre. Mos søtpotetene med en stavmikser eller en gaffel. 





2) Skrell og rasp gulerøttene.




3) Ha alle ingrediensene opp i søtpotet-mosen, og bland godt. 

4) Tilpass mengde vann, mel og havregryn slik at du får en jevn og fin røre.

5) Forvarm vaffeljernet og pensle det med smør. Har du ikke vaffeljern, er det så klart fritt frem for å steke små lapper/pannekaker i stede.




6) Stek opp røren og server de rykende ferske vafflene med rømme og syltetøy, nyrørte jordbær og brunost eller sammen med cottage cheese og fersk frukt!

Selv synes jeg vafflene passer både til frokost, lunsj, som mellommåltid, til middag og som kveldsmat! 

Vel bekomme!



Deilig å kunne spise så mange vaffelplater man bare orker, uten at den dårlige samvittgheten får streife hodet! Kos deg :)


Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar