lørdag 8. mars 2014

Instruktørkurs del I

Forrige helg arrangerte vi første del av aerobicinstruktørkurset vårt denne våren, og 12 flotte og spreke jenter var påmeldt. Kurset har vært veldig populært, da det var flere på venteliste, men som dessverre ikke fikk plass. Anledningen byr seg nok igjen, da det hvert år er utskiftninger i forbindelse med at enkelte blir ferdige på studiet og at noen drar på utveksling. Under første kurshelg var det Marit Anne og Ida som var hovedansvarlige, og i tillegg var både Tore og Anneli med. Deltagerene var i gode og trygge hender hos noen av de mest erfarne og dyktige instruktørene og konsulentene vi har her i SiT Idrett. 

Ida underviser i musikkanalyse

Første kurshelg besto av opplegg både fredag, lørdag og søndag. Fredagen var det satt av tid til å bli kjent med hverandre og gjennomgang av kursopplegget, før det braket løs med både musikkanalyse, gjennomgang av ulike timekonsept, cueing og teknikk og presisjon i utførelse av øvelser. Lørdag var det både teori og praksis, med hovedfokus på timekonseptet puls. Anneli hadde en eksempeltime med puls, og Tore hadde teoriundervisning i både styrke- og utholdenhetstrening. Det var også tid for at deltagerene på kurset skulle bli ordentlig utfordret, og alle måtte vise frem én pulslåt for de andre, for så å få tilbakemeldinger på fremvisningen sin. Skummelt, spennene og veldig lærerikt!

Anneli hadde eksempeltime med puls



Ida viser deltagerene eksempel på hennes step-program
Søndag var det pump-konseptet som sto på planen, med fokus på både teknikk, musikkvalg og musikkanalyse. Marit Anne holdt en eksempeltime, som ble gjennomgått i fellesskap etterpå. Så var det klart for prøvelse nummer to, hvor deltagerene måtte forberede og vise frem en pump-låt. Videre fikk alle deltagerene arbeidsoppgaver som de skal jobbe med frem til neste kurshelg, og fokus er da blant annet at de skal gå på forskjellige gruppetimer for å observere og analysere andre instruktører, og fokusere på teknikk og cueing. Neste kurshelg er 5.-6.april, og jeg tror det er mange spente instruktørspirer som gleder seg til å lære og erfare enda mer :)

Marit Anne hadde eksempeltime med pump

Min venninne og klassekamerat Katarina deltok på instruktørkurset, og hun oppsummerer kursets første helg slik:

"Jeg har alltid vært glad i å trene, og etter at jeg kom til Trondheim har jeg virkelig fått sansen for gruppetreningsprinsippet! Det gir så mye glede og energi å trene sammen med andre, og Corebar med Anneli på mandager har blitt et must. Det er rett og slett dritgøy!
    Jeg har gått på en del ulike timer og oppdaget hvor viktig det er med en god instruktør og et bra opplegg. Derfor har jeg kviet meg litt for å melde meg på kurs – hva om jeg blir den dårlige instruktøren? Nå var det likevel på tide, og jeg angrer ikke et sekund. Etter første kurshelg har jeg fått prøvd meg som instruktør, satt sammen program, fått nyttig input på teknikk og treningslære og ikke minst blitt kjent med masse flotte mennesker! Man blir pushet ut av komfortsonen, men alle var i samme båt, og det var gøy å se hvor fort vi utviklet oss og ble flinkere. En skikkelig selvtillitsboost!
    Fram mot neste kurshelg skal vi gå på masse timer, observere og analysere andre instruktører og terpe teknikk og queing. Det er både skummelt, inspirerende og veldig gøy samtidig. Jeg gleder meg!"


Det blir artig å høre hvordan de nye instruktørspirene oppleve neste og siste kurshelg! Og forhåpentligvis blir flere også nye kolleger her i SiT Idrett på sikt! :)

Med ønske om en herlig helg! 

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar