Undertegnede
har aldri skrevet et blogginnlegg før, og for de som kjenner meg så
vil det være kjent at skriving ikke står mitt hjerte nærmest. Enda
vanskeligere blir det når dette innlegget skal handle om noe så
omfattende som det yoga er. Et av prinsippene med yoga er jo og at
det ikke er noe man snakker så himla mye om – man gjør det.
’Action speaks louder than words’. Derfor
håper jeg de av dere som orker å lese hele innlegget husker at
dette er én persons erfaring fra én reise til India og
yogapraktisering. Dette er ikke noe fasit, dette er mitt enkle forsøk
på å redusere voldsomt mange inntrykk ned til noen få ord. Samtidig
håper jeg det vil gi ett lite innblikk i hvorfor noen mennesker
velger å drive med yoga og hvorfor det kan ha seg at det har blitt
så populært i en helt annen kultur, som vår vestlige, enn der det
oppstod. Håper det blir stas å lese, for det var grådig stas å
være der!
Ashtanga
Yoga
Det
er helt umulig å skulle forklare alt om yoga i et kort blogginnlegg,
ikke minst er ikke denne jeg personen til å ta på seg en så stor
rolle – men litt enkel bakgrunn kan være greit.
Når
man snakker om yoga snakker man da om det som ble etablert gjennom en
tekst fra 200-300 f.Kr. skrevet av Patanjali – Yoga Sutras. Yoga
fantes før det, og folk hadde nok skrevet om det før Patanjali, men
han er den som samlet det og ga det felles bein å stå på. Ashtanga
Yoga betyr ’de åtte pilarene av yoga’ og består av, veldig
grovt forklart:
Yama
– hvordan du skal forholde deg til omverdenen og mennesker rundt
deg (ikke stjele, ikke lyve, osv.)
Niyama
– hvordan du best tar vare på deg selv (vask deg, spis riktig,
osv.)
Asanas
– fysiske øvelser/stillinger og det uten sammenligning mest kjente
her i vesten
Pranayama
– pusteøvelser for å kontrollere og stilne pusten
Pratyahara
– øvelser for fokusering/sensitivisering/isolering av sansene
Dharana
– øvelser for å styrke sinnets/tankenes evne til konsentrasjon
Dhyana
– dyp meditasjon hvor pratyahara og dharana kommer sammen (derfor
prøver jeg å unngå å si at jeg mediterer da jeg ser meg selv som
langt unna den evnen)
Samadhi
– absolutt sannhet hvor man forener selvet med omverdenen og
Kaivalya kommer som en følge
Sutras
er korte vers som forsøker å forklare mest mulig med minst mulig
tekst (aforismer) og dette er nok bevisst gjort av Patanjali. Av de
196 sutraene er de som må være lett forståelige nettopp det –
forståelige, mens andre igjen er vanskeligere å tolke. Dette gjør
at det tillates tolkning, undring og utforskning uten at det sklir
ut. På den måten tillates teksten en viss dynamikk og kanskje
nettopp derfor er den like relevant i dag som for mange tusen år
siden.
I
gamle India (og den dag i dag) ble kunnskap fraktet fra lærer til
elev gjennom muntlig overføring på blant annet sanskrit – et
språk som ikke snakkes lenger, men som er bygd opp på en finurlig
måte rundt lyder, rytme og melodier som gjør at det er lettere å
huske og dermed overlever tidens tann bedre (vesten er veldig
skeptiske til denne tradisjonen – de vil ha alt nedskrevet). Denne
reisen gjorde Yoga Sutras gjennom tusenvis av år og rundt
århundreskiftet mellom 1800 – 1900 møtte yoga en herremann med
navn T. Krishnamacharya. Han regnes som grunnleggeren av dagens
moderne yoga. Han hadde mange elever, hvorpå to, Phattabi Jois og
B.K.S Iyengar, er de mest kjente i vesten. Iyengar startet sin egen
retning som i dag er godt utbredt (han kalles for ’The Lion of
Pune’ – byen hvor han underviser), mens Phattabi Jois grunnla
Ashtanga Yoga – det som i dag er best kjent som den absolutt
tyngste og mest rigide formen for fysisk trening innenfor yoga, og
kanskje nettopp derfor har tatt så av her i vesten – vi liker jo
’mer, hardere, høyere, sterkere, raskere’ – men det er ikke
hovedpoenget med de fysiske øvelsene. Phattabi
grunnla K. Phattabi Jois Ashtanga Yoga Research Institute i Mysore, Karnataka (ikke
langt i fra Bangalore og Goa) og drives i dag av hans barnebarn –
R. Sharath Jois. Og hit dro altså jeg.
Man
får et tidspunkt for selvpraksis fra mandag til torsdag, mens
fredag og søndag er det ledet klasse – Sharath teller og setter tempo
– det som de fleste i SiT er vant til. Selvpraksis kalles gjerne
også for Mysorestil og innebærer at du selv går gjennom alle
stillingene i eget tempo, men en og en halv time er gjerne
standarden. Dette passer også Sharath på – ikke for fort, ikke
for sakte – akkurat passe. Ashtanga består av seks serier og de
aller fleste holder seg til deler av 1. serien. Er man litt mer
dedikert og har en daglig praksis, jobber man seg sakte men sikkert
over i 2., 3. og 4. serien. Få mennesker gjør 5. serien fult ut, og
per dags dato er det bare Sharath selv som gjør 6. serien. Når jeg
sier ’gjør’ betyr ikke det at ikke mennesker her i verden fysisk
sett kan gjøre stillingene, men for at det skal være yoga må man
ha en lærer som er autorisert eller sertifisert fra instituttet og
denne læreren følger og leder din progresjon. Oversikten over
lærere finner man på hjemmesidene, og som man ser – det er ikke
snakk om mange mennesker som er autorisert, enda færre som er
sertifisert, fra instituttet. Har man vært i Mysore blir
automatisk Sharath ens lærer fordi han har den stillingen han har,
og han forventer at du kommer tilbake på jevnlige besøk for dypere
studier av praksisen. Man har også en lærer som er nærmere en selv
– min er R. Alexander Medin, sertifisert, og som holder til i Oslo
og India. Han stod Phattabi Jois veldig nært.
Jeg
var så heldig å få selvpraksistidspunkt klokka 5.30 (de første
starter 3.30) – altså måtte jeg stå opp rundt 3.00. Man spiser
ikke før praksis – man spiser ca. tre ganger om dagen, og det
siste måltidet bør være senest tolv timer før praksis – altså
spiste jeg siste gang rundt seks/sju på kvelden.
Først
gikk jeg og vasket meg, kattevask, for så å sette meg og lese et
kapittel av Bhagavad Gita – så satt jeg i ca. en halvtime og
konsentrerte meg om pusten – prøvde ikke å styre den eller
kontrollere den, men lytte til hvordan den satt så jeg visste hva
jeg hadde å gå med inn i praksis. Deretter gjentok jeg et mantra
mens jeg fulgte et Japamala, og i yogaen består den av 108 kuler. Det tar ca. 10-15
minutter. Deretter gjorde jeg meg i stand og gikk til shala ved
instituttet, som man kaller rommet/stedet man praktiserer. Sharath
liker at du viser dedikasjon, derfor er det forventet at du kommer
rundt en halvtime før, men da får man tid til å se på andre
praktisere, og forberede seg mentalt på det man skal gjennom.
Og
det man skal gjennom er altså en praksis bestående av øvelser som
gjennom tøying og bevegelighet, styrke, teknikk og pustekontroll
skal rense og forberede kroppen på enda hardere fysiske utfordringer
– sitte i padmasana (lotustilling) over lange perioder på uker,
måneder og år.
Jeg
får ofte spørsmål i fra deltagere på kursene i SiT om hvordan de
kan klare en ny stilling, eller en de sliter med bedre, og jeg gir
ofte det noe frustrerende svaret at de må være tålmodige og
forholde seg til pusten sin. Ja! Jeg vet det er frustrerende, men om
det er én ting jeg husker fra Sharath når han underviste så var
det at han konstant sa ’why you in hurry?’ ’Breathe, don’t
fight!’ ’It is struggle, don’t struggle!’ ’Let them
struggle!’
Den
nest siste stillingen man gjør kalles for Uth Pluthi og innebærer
lotustilling med bena og hvor man hever seg med armene og svever over
gulvet – 10 pust. Det er en tung øvelse, og når Sharath teller
tregere enn dere noen gang har opplevd fra meg, eller går innpå
kontoret sitt etter ’fiiiive’, lukker døra og blir der en stund,
ja da finner man veldig fort ut hvem som gir opp, og hvem som jukser!
Er du den som sloss med stillingen? Er du den som stopper å puste?
Kanskje er du den som senker deg ned og tar en pause til Sharath
kommer ut igjen… eller kanskje du er den som gjør det du skal.
Puster, og ikke lar deg forstyrre av at han forsvinner eller at andre
sloss med stillingen. Hva kan du ta med deg av det inn i andre
aspekter av livet? Møter? Butikken? Trafikken? Eksamen? Det er
nettopp dette som er grunnprinsippet – alt går hånd i hånd –
det du gjør et sted gjør du også et annet sted, og det er alle
disse småtingene som sammen viser seg i dine Karmas – handlinger.
’Actions speaks louder than words’.
Har
jeg lyst til å finne en ekte sannhet? Har jeg lyst til å finne meg
selv? Har jeg lyst til å bli et bedre menneske?
Jeg
har egentlig bare lyst til å drive med yoga – ikke bare de fysiske
øvelsene – så får vi nå heller se hva som skjer. Men noe mål
har jeg ikke med dette. Målet mitt er bare å stå opp om hver
morgen og gjøre en yogapraksis. Men for at jeg skal få mest mulig
ut av det fysiske så kan jeg ikke gi f… i de andre syv stegene
innenfor Ashtanga. Hvordan skal jeg kunne vri meg inn i de
vanskeligste stillinger hvis magen er proppfull av mat? Hvordan skal
jeg kunne roe ned sinnet om jeg løper rundt og er totalt idiot mot
omverdenen og sprer eder og galle, eller må være på
mobil/facebook/tilgjengelig støtt? Hvordan skal jeg behandle andre
mennesker med respekt om jeg ikke selv i min egen praksis behandler
meg selv med respekt? Alt går hånd i hånd – jeg kan ikke på ene
siden si og gjøre en ting, for så å snu og gjøre det motsatte i
en annen situasjon. Et par grunnleggende prinsipper, disiplin, og
fasthet, men samtidig fleksibilitet nevnes ofte som tegn på de som
lykkes her i livet, og uten at jeg nødvendigvis har lykkes med noe
spesielt, så tror jeg i hvert fall at denne helhetlige tankegangen
innenfor yogaen er et verktøy som kan hjelpe personer med å bli
tydeligere og mer åpne for omverdenen uten at man må bli sugd inn i
hele ’nuet’-, ’mindfullness’-, ’selvhjelps’-bobla som
mest handler om en rask løsning og å selge bøker og tjene penger.
Stå opp om morran – gjør det du skal, med full konsentrasjon og
deltagelse og man legger stein på stein mot en mer solid base for å
oppleve seg selv og omverdenen. Til slutt – aldri tren yoga hos
noen som ikke gjør yoga selv – og kaller de seg lærer uten å ha
en praksis selv – snu i døra! Alltid vær skeptisk, alltid vær
åpen!
Det
er dessverre ikke lov til å ta bilde eller filme inne i shala uten
spesiell tillatelse, så det eneste beviset dere får av at jeg har
vært der er bildet av meg og Sharath, samt noen bilder i fra India
og en liten kort snutt om Mysore og Instituttet.
Sharath
med en ganske så sliten elev
|
Et
gjennomgående tema i India – templer til gudene
|
… det
var i grunn varmt nok i fra før.
|
Hva
gjør man når man skal drepe tid i India
– jo man spiller
Civilazation V med Gandhi selvfølgelig!
|
Verdens
vakreste bygverk?
|
Den
ene lager, den andre selger persiske tepper til Kautokeino
|
Jeg
tror de vet at de er hellige – de oppfører seg i hvert fall sånn!
|
Rolig
fyr – kanskje han gjør yoga ;)
|
- Ådne
Dette var stas :) Vet du om noen andre plasser sør i india med godt rykte som passer litt bedre for de som er på et mer nybegynnernivå? Vet at Rishikesh er fullt av steder men jeg skulle gjerne dratt om vinteren, og da er nok klimaet lenger sør bedre.
SvarSlettHei!
SvarSlettHele poenget med Mysore er at hvem som helst, på hvilket som helst nivå kan dra. Sharath forholder seg til det du kan til en hver tid. Det er allikvel greit å kunne Solhilsen A og B, og huske stående, men utover det trenger du ikke å være noe ekspert på noen måte.
Ellers finnes det mange retreats i sør-India, og da spesielt Goa er jo et kjent område for mange. Bare søk på yoga retreats og south india så vil du finne masse forskjellig. Det vil også være godt forklart nærmere hva det går ut på - type yoga, matrutiner, osv.
Lykke til! :)
Syns nesten, NESTEN, kommentarane til bildi dine va da beste, Ådne!! :D
SvarSlett