tirsdag 18. mars 2014

Bli bedre kjent med Ådne



- Navn:
Ådne M. Gulbrandsen

- Stilling:
Yogainstruktør


- Hvor lenge har du jobbet i SiT?
To og et halvt år - i fra høsten 2011

- Hvordan forbereder du deg til timene/kursene dine? 
Vi er heldige som driver med Ashtanga Yoga for der er serien satt, så det er ikke så mye variasjon. Handler mer om å terpe serien, og å gjøre det riktig. Siden jeg bare underviser kurs så har vi også en plan for hvordan timene bør være, men selvfølgelig må man se an gruppa litt for å utnytte den best mulig. Den viktgiste forberedelsen er jo likevel at jeg selv gjør en yogapraksis daglig - man bør jo ikke undervise noe man ikke driver med selv.

- Hva synes du er det beste med jobben din?
Det artigste er å se at flere og flere oppdager yogaen i SiT, og at de skjønner hva som er litt av prinsippet - gi det tid, vær tålmodig, vis disiplin, for da vil det komme sakte men sikkert. Kult når man ser at noe som er veldig mye eldre enn mye av den andre treningen vi er vant til fortsatt gir mening på ett eller annet vis.

- Hva liker du å trene?
Står opp hver morgen og gjør en og en halv time yogapraksis, det er det jeg trener :)
Har også noen øvelser jeg gjør for å holde en ankel-/hofteskade i sjakk sammen med yogapraksisen.

- Hva motiverer deg til å dra på trening, når det eneste som frister er sofaen?
Høres vel kanskje litt rart ut, men jeg synes det oppriktig er en motivasjon i det å vite at hvis jeg står opp, gjør det jeg skal, med den konsentrasjonen jeg må legge i det, så vil jeg om noen år kunne tenke tilbake på det og vite at det jeg klarer nå er som et resultat av at jeg stod opp og gjorde det jeg skulle for mange år siden.

- Hva er din favoritt spinning-/gruppetime i SiT?
Jeg er gammel ballett- og modernedanser og var med i en saltime med Marit Anne for noen år siden. Det var gøy, forferdelig slitsomt (du blir ikke kardiovaskulært utholdende av yoga), men også ufattelig frustrerende da det var et steg jeg ikke fikk inn i kroppen, og den gamle danseren i meg ikke kunne forstå hvorfor det ikke satt... da ble jeg hard mot meg sjøl gitt! All kred til Marit Anne som strålte igjennom hele timen!

- Utdannelse:
Danseutdanning i fra England (3 år), og jobbet som det før jeg skadet meg - går derfor nå Master i Bevegelsesvitenskap

- Hva gjør du på fritiden?
Jeg jobber veldig mye med skole - har en plan og ønske om hva jeg skal gjøre videre så er litt satt på det nå, men de få vennene som finnes igjen i byen får litt oppmerksomhet. Går og i en flott klasse, så møter gjerne klassekamerater. Ellers så er jeg uendelig glad i å bare lære nye ting så jeg kan lett fylle en dag ved å finne dokumentarer og se 'alt på en gang, om alt'. Historie, arkitektur, kunst, politikk, fagområdet mitt (idrett og helse) - gi meg alt. Stor fan av klassisk musikk så prøver å få meg noen konserter med Symfonien og lete i hele den skattekista der. Kommer vel heller ikke unna at jeg nok er ganske så inne i yogaen, så jeg leser gamle vediske/yogatekster for å prøve å forstå mer og styrke yogapraksisen for meg selv.

- Beste treningsmusikk, og har du en yndlingslåt for øyeblikket?
Musikken i yogaen er pusten! (nå fikk vel de som går på kursene mine angstanfall om maset mitt med pust :P)
Jeg er veldig glad i melodier/temaer mer enn sanger, så det blir ofte klassisk/ny-klassisk musikk hvor ikke det er en forstyrrende tekst, hehe. Er ellers ganske altetende, og en guilty pleasure er Carly Rae Jepsen, Call Me Maybe!

- Ukens spørsmål: Hva er ditt drømmereisemål?
Var i India i en måned over jul og nyttår og gjorde yoga ved 'the birthplace of Ashtanga', så for nå må jeg si at drømmereisen er oppfylt. Skal selvfølgelig tilbake, men det var akkurat så utfordrende og bra som jeg håpet på.
Ellers er jeg nok mer på det å dra til steder for å se på/oppleve spesifikke ting, mer enn 'ferie' i seg selv - så jeg kommer nok ikke unna at Japan og Kina og hele den kulturen der hadde vært veldig spennende. Men - og et stort men og - som østlending har jeg jo virkelig ikke gjort en god nok jobb med tanke på å se alt som Norge har å tilby (Oslo og Jotunheimen rett rundt hjørnet). Gi meg blå himmel i Lofoten/Vesterålen og jeg ville nok vært veldig fornøyd!

- Personlig hilsen:
IKKE forsvinn i eksamenståka nå frem til sommern folkens! Om du sitter i 12 timer å leser, går hjem spiser dårlig og sover i noen få timer, så har du gjort mer skade enn nytte. Bedre å gjøre lite, veldig bra, enn mye, halvveis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar