onsdag 26. mars 2014

Bli bedre kjent med Jakob


- Navn: Jakob Winther Westlie
- Stilling: • Aerobic instruktør • Resepsjonist
- Hvor lenge har du jobbet i SiT? Startet høsten 2012
- Hvordan forbereder du deg til timene dine? Jeg hører på spillelistene mine om og om igjen. Har som regel en spilleliste jeg forholder meg til når jeg tar bussen og liknende. Da ser jeg for meg koreografien. Når det kommer til DansStep så har jeg en stepkasse hjemme som jeg lager koreografien på. Den er litt verre å «bare» lage i hodet, mens du sitter på bussen. Mye av forberedelsene går på å finne musikk som har en gitt lengde, og som har en fengende energi til det formålet du ønsker å bruke den til. På vei til treninga hører jeg på en skikkelig beat-up sang som får meg i skikkelig stemning! Akkurat nå er det Ricky Martin med María og She Bangs. Bagen pakkes like før jeg drar på trening, med mindre jeg skal på skolen først. Da er det ekstra stor matpakke, gjerne med frukt og smoothie for å få i seg noe naturlig, men som likevel inneholder en del energi – og ikke minst er DEILIG! Anbefaler alltid å spise noe før trening, om ikke et måltid, så i alle fall et mellommåltid (noe ordentlig mat som: banan og et knekkebrød, en naturell yoghurt med frukt). Så klart er det viktig å få i seg væske før og, spesielt, etter!
- Hva synes du er det beste med jobben din? Veldig enkelt: Å få dele min treningsglede med andre, og se den smitter over på dem. Det er så artig når deltakerne smiler fra øre til øre, og energien er til å ta og føle på! Da føler jeg at jeg har gjort jobben min, både på et personlig og treningsmessig plan. Jeg ser på gruppetimer som en undervisningsplatform for kroppen. En skal kunne lære å trene riktig, så skadefritt som mulig, med rett teknikk og så klart bære preg av en positiv opplevelse.
- Hva liker du å trene? Av gruppetimer så er jeg veldig glad i DanseStep og PulsStep, generelt step. Men jeg er også veldig glad i Pumptimer. Der er en morsom måte å instruere på, da mye handler om øvelsesbilde, teknikk og sammensetting av et helhetlig program. 
- Hva motiverer deg til å dra på trening, når det eneste som frister er sofaen? Hvis det er snakk om mine egne timer så vil jeg si det er deltakerne mine som er motivasjonen, og så klart musikken og gleden. Det er veldig hyggelig å se faste kjente fjes hver torsdag og fredag. Motivasjonen min for å dra på andres timer eller å trene selv er opplevelsen av variasjon og å lære noe nytt. Vi instruktører har det godt arbeidsmiljø og høster erfaringer fra hverandre. Vi er hverandres inspirasjon og «familie». Jeg gruer meg til den dagen jeg flytter fra Trondheim. 
- Hva er din favoritt spinning-/gruppetime i SiT? DANSSTEP *sjokk* 
- Utdannelse: Bachelor og autorisert fysioterapeut fra Høyskolen i Sør-Trøndelag. Snart en bachelor og autorisasjon i sykepleie ved Høyskolen i Sør-Trøndelag. Sertifisert gruppeinstruktør ved Norges Idrettshøyskole.
- Hva gjør du på fritiden? På fritiden så slapper jeg av med musikk og film sammen med min samboer. Vi prøver å reise litt rundt omkring i områdene rundt Trondheim. Blant annet til Lesja for å fiske. Ellers så skal jeg ikke legge skjul på at jeg også er en gamer, litt nerd må en få være. Kan ikke bare trene!
- Beste treningsmusikk, og har du en yndlingslåt for øyeblikket? *sukker innrømmende* Ricky Martin generelt, finalesangene til DansStep timen min. Men har fått veldig sansen for #selfie, og Rybak sin tolkning av «strange little bird» (når det kommer til avslapning).
- Ukens spørsmål: 2 ting på din bucketliste? • Reise verden rundt • Få unger, lykkelig gift, hus, katt, bil, selvrealisering, ta et kokkekurs osv. Kanskje ikke i den rekkefølgen. Men katt har jeg, så da er jeg i det minste i gang!!
- Personlig hilsen: Som jeg lærte av min lærerinne på barneskolen:
V LEV L
Hvilket betyr: Du skal leve med måte, ta vare på egen kropp og egen helse. Unn deg sjokolade, og lev livet til det fulle, elsk det og vern om det! Det er det kjæreste du har! Fyll det med kjærlighet og glede! Det er de små ting som gjør livet til noe stort – for deg selv, og andre. Peace out!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar