tirsdag 14. mai 2013

Ukens ansatt; Tuva



  • Navn:
    Tuva Emilie Haugdahl Røskar
    Stilling:
    Gruppetreningsinstruktør. Denne våren har jeg spinning og pilates på Dragvoll.

    Hvor lenge har du jobbet i SiT?
    Jeg begynte å jobbe som BOSUinstruktør i SiT i februar 2012, så beveget jeg meg inn i spinningsalen og har hatt faste spinningtimer siden høsten 2012, og denne våren har jeg da også startet med å instruere pilates.
    Hva er arbeidsoppgavene dine?
    Spinning og pilates er veldig forskjellige treningskonsepter, og det krever ulik forberedelse til disse timene. Fellestrekkene er at be begge skal være motiverende timer hvor deltagerne føler de får utfordret seg, og kan gå hjem med en god følelse og et smil om munnen når vi er ferdige.
    Spinningtimer er jo rene kondisjonstimer som krever mye trøkk, og som jeg ofte sier til deltagerne mine; jeg kan pushe, skrike og mase alt jeg vil, men det er dere som til syvende og sist er sjefen, og det er dere som bestemmer hva dere vil ha ut av timen, og hvor mye dere vil og orker å gi. Det er selvfølgelig alltid viktig å lytte til kroppen sin, og å ta hensyn til det den forteller deg, men progresjon i treningen og resultater vil komme mye raskere om en tør å pushe grensene litt, og tør å kjenne på at melkesyren begynner å prikke i lårene mens svetten renner ned i øynene. For å motivere deltagerne til å legge på med motstand, og å holde hele sangen ut er det viktig å ha forberedt seg godt, og ha en godt planlagt time. For meg er musikken alfa og omega på en spinningtime, og den skal være variert både med tanke på takt og sjanger. Musikksmak er jo selvfølgelig veldig individuelt, og det er vanskelig å nå alle med alle sangene. Jeg syns likevel det er viktig å variere litt, så kanskje man finner seg en ny yndlingssang, langt utenfor egen favorittsjanger. Personlig syns jeg det er mye gøyere å gå på timer med musikk som motiverer MEG, og jeg anbefaler alle deltagere til å teste ut ulike timer og ulike instruktører og finne de DU blir motivert av 
    Pilates kan for de som ikke har prøvd det kanskje høres litt skummelt ut, men det er det absolutt ikke. Det er nemlig bare funskjonell styrketrening for hele kroppen med spesielt fokus på kjernemuskulatur. Vi bruker kun matter og egen kroppsvekt, og alle øvelsene foregår på gulvet. Det er en hard time, men her er fokus mer rettet innover mot seg selv og det å få kontakt med musklene sine og kjenne på øvelsen vi gjør, og ikke nødvendigvis det å løfte beinet høyest, komme lengst opp, være sterkest osv, noe som er en tydelig kontrast til mye av det fokuset som er i samfunnet vårt i dag. Timen kjøres til rolig musikk, og deltagerne skal få mulighet til å slappe av i hodet, noe som gjør at jobben som motivator må utføres på en litt annen måte enn skrikingen i spinningsalen. Jeg er veldig glad i den stemningen vi skaper på Pilatestimene mine, og alle timene avluttes med en deilig og rolig avspenning.
    Hva synes du er det beste med jobben din?
    Jeg syns det er fantastisk gøy å motivere andre til å trene, både på spinningsykkelen og på pilatesmatten. Det er kjempegøy å se at deltagerne har det gøy på timen min, at de biter tenna sammen og presser frem et smil selv på den aller siste sangen i siste pulstopp. Jeg syns det er kjempegøy at deltagerne kommer uke etter uke, og blir så glad for alle tilbakemeldingene jeg får!  I tillegg er det et veldig godt arbeidsmiljø i SiT, og jeg har veldig flotte og dyktige kollegaer som sprer så mye positivitet og glede!
    Hva liker du å trene?
    Aerobic/puls og dansestep var lenge vært favoritten, i tillegg til yoga. Etter en stygg benhinnebetennelse i fjor vår måtte jeg gi avkall på stepkassa, og jeg måtte finne alternative treningsmetoder. Nå trener jeg for det meste spinning, pilates og yoga. I tillegg syns jeg smidig også er kjempebra trening. Om sommeren liker jeg å løpe ute i skogen, men ellers i året holder jeg meg under tak.
    Utdannelse:
    Snart ferdig med 2. klasse på profesjonsstudiet i psykologi
    Interesser:
    I tillegg til å trene elsker jeg å lage (og spise) god mat sammen med gode venner og gjerne et glass vin til. Jeg liker å holde meg i aktivitet, så i år er jeg med i styret til linjeforeningen vår, og er internarrangør i UKA, så jeg har nok å bruke tiden min på, noe som er kjempegøy og veldig veldig givende! Jeg elsker å begrave meg ned i en god bok, enten på stranden eller godt inntullet i et teppe med en stor kopp grønn te. Ellers reiser jeg på små eller større turer så ofte jeg kan!
    Beste treningslåt/musikk:
    Det er ikke til å legge under en stol at jeg digger 90-tallet (og da særlig svenske partysanger) og lett pop, men jeg prøver å utvide musikkrepertoaret mitt, og på timene har jeg en variert stil med også rock og sinna-sanger!
    Personlig hilsen:
    Finn en type trening du syns er gøy! Og husk å fylle på med nok væske før, under og etter økta! Og spis nok mat!  Fortsett de gode vanene i eksamensperioden, og lykke til med siste innspurt før sommerferie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar