tirsdag 27. mars 2012

Ukens ansatt: Marte

Navn: Marte Morken Høyland
Stilling: Instruktør

Hvor lenge har du jobbet i SiT?
Hadde min første pumptime i november 2009, og har vært litt av og på siden den gang. Hadde permisjon i forbindelse med turnustjeneste, som så gikk rett over i mammapermisjon. Gjorde et etterlengtet comeback nå i januar, og er svært glad for å være tilbake i SiT Idrett.

Hva er arbeidsoppgavene dine?
Dette semesteret har jeg (foreløpig) kun en pumptime på Dragvoll, i tillegg til at jeg stiller opp som vikar ved behov.

Hva synes du er det beste med jobben din?
Generelt synes jeg det er veldig gøy og inspirerende å jobbe med trening, og særlig sammen med de unge, spreke, friske og raske studentene i SiT. Det er fantastisk å alltid gå fra jobb med en stigende endorfinrus! Nå som jeg bare har pump dette semesteret, synes jeg også det er gøy å forsøke å motivere studentene til å drive med styrketrening. Styrketrening er noe jeg brenner for, og som jeg synes at flere burde drive med. Særlig har jenter en tendens til å ligge unna tunge vekter i frykt for å bli bulkete og supermuskuløs - heldigvis er det en myte at styrketrening gjør oss alle til mini-Arnold'er. Dersom mine pumptimer kan bidra til at en eller flere får sansen for styrketrening, så føler jeg at jeg har oppnådd noe. (Les mer om fordelene ved styrketrening i Marit Annes blogginnlegg om temaet: http://treningisit.blogspot.com/2011/11/optimal-styrketrening.html)

Hva liker du å trene?
Jeg er (ikke overraskende) glad i å trene styrke - både i form av pumptimer, basisøvelser med egen kroppsvekt som push-ups o.l., spesifikk trening av kjernemuskulatur (hurra for rak og sterk holdning!), og trening i apparater/med frivekter. I tillegg liker jeg enkle og harde kondisjonstimer i sal, både med og uten step, der musikken er groovy og intensiteten er høy. Fysisk aktivitet ute i naturen står også høyt hos meg, uansett årstid. Langrennsteknikken er det så som så med, men nå som jeg drar en pulk etter meg, blir treningseffekten god likevel - gøy er det også! "Min medisin er fysisk aktivitet!"

Utdannelse:
Bachelorgrad i fysioterapi fra HiST, bachelorgrad i musikkvitenskap fra NTNU Dragvoll, pluss diverse psykologifag fra NTNU Dragvoll.

Interesser:
Familie og venner, musikk, trening, friluftsliv, litteratur, kaféliv, reising ---

Beste treningslåt/musikk:
Knock on wood med Safri Duo blir aldri feil, den sitter igjen etter å ha vært på utallige intervalltimer med Ida M i Armfeldtsalen. Orker alltid litt mer enn jeg tror når jeg har denne på øret.

Personlig hilsen:
Make yourself healthy! Helsa vår skal vi ha med oss resten av livet, så det gjelder å ta best mulig vare på den. Styrketrening er en fin start...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar