tirsdag 13. mars 2012

Ukens ansatt: Nina A

Navn: Nina Aune

Stilling: Yogainstruktør og gruppetreningsinstruktør

Hvor lenge har du jobbet i SiT?
Siden januar 2011

Hva er arbeidsoppgavene dine?
Å legge opp timer som er motiverende og varierte, og som gir godt treningsutbytte både for kropp og sinn. Jeg synes det er viktig at man skal kunne utøve fysisk aktivitet forsvarlig, både når man gjør en liten bevegelse så som nakkestrekk og når man gjør en større bevegelse så som å stå i bro, så jeg tenker godt igjennom hvordan jeg vil instruere på en mest mulig forståelig måte for alle. Og jeg oppfordrer til å stille spørsmål. Noen ganger kan jeg nok virke repetativ i instruksjoner og kommentarer, men av egen erfaring vet jeg at dette kan styrke forståelsen av det som utøves. Det er opp til hver enkelt hva de velger å høre og benytte seg av av det jeg gir.

Som yogainstruktør ønsker jeg å formidle hva yoga er, og å gi verktøy til egen forståelse og opplevelse av yoga og dens effekter. Til mer avanserte elever er jeg mer en veileder som bistår fordypningsprossessen. Jeg ønsker også å inspirere deltagerne til å bruke det vi gjør i timene også utenfor salen, og da snakker vi kanskje mer om avspenning, pusteteknikker og yogafilosofi; så som karma yoga.

Hva synes du er det beste med jobben din?
Å kunne bidra til fysisk aktivitet, positivt treningsutbytte og mental stimuli! Det er nok ikke helt uselvisk dette, for jeg elsker jo å undervise, men vi kan jo på et vis kalle det å utøve karma yoga

Hva liker du å trene?
I tillegg til min yogapraksis gjør jeg kondisjonstrening som å jogge og danse, styrke og stretch både på egen hånd og på gruppetimer. Å gå turer i marka er virkelig god trening; "avspenning" og bevegelse samtidig! Det viktigste for min trening er at jeg er tilstede der og da i den aktiviteten som utøves, og at jeg tillater meg å være glad for det jeg gjør og kanskje trekker jeg på smilebåndet også - da er det en god trening.

Utdannelse:
1.år Bårdar Akademiet, 1.år Laban Centre i London, Bachelor i Humanistiske fag med fordypning i Dansevitenskap fra NTNU, og sertifisert Yogainstruktør (200hr) fra YogaWorks.

Interesser:
Yoga og filosofi, musikk, bevegelse og dans, scenekunst, ja - kultur og mennesker, og natur og miljø. "Ta vare på deg selv og det rundt deg."

Beste treningslåt/musikk:
Oi, det er så mye forskjellig jeg bruker. Jeg har nok ingen "beste" for det varierer, men jeg nevner noen som jeg liker: noe for yoga er for eksempel Niels Eje, noe for styrke og stretch/Smidig er diverse Cafè del Mar, noe for jogging og dansing er Aphex Twin, Kele, James Blake, og Sigur Ros.

Personlig hilsen:
Beveg deg og styrk deg på forskjellige vis. Husk å klapp deg selv på skuldra og si "bra gjort" for innsatsen uansett utbytte. Anerkjenn din innsats og vær glad for det du gjør av aktivitet. Å utøve aksept er viktig trening i seg selv. Hvordan du bearbeider treningen i etterkant er like så viktig for god helse som selve aktiviteten! Hvil deg når du skal hvile, beveg deg når du skal bevege deg. Ta vare på deg selv og andre. Og la andre inspirere deg!

1 kommentar: