søndag 18. mars 2012

13-timers maraton!

Det er nok et faktum at flertallet av de som går på gruppetimer er jenter. Å trene i gruppe og synkront til musikk er kanskje et mysterium for mange gutter. "Er det egentlig slitsomt å gå på sånne timer?" er nok et spørsmål mange stiller seg. Men timene er for all del ikke forbeholdt jenter - og derfor ble jeg så glad for å få tips om en guttegjeng som hadde prosjekt "gruppetimer i SiT" på planen. Et ekstremt dagsprosjekt må sies...

Program for onsdagen:
08:15 Step&Core (Portalen)
Buss til Dragvoll: #9 kl.09:27
10.00 Squash (Dragvoll)
11.30 Brunsj! (Dragvoll)
12:30 Step/pump (Dragvoll)
13.30 Squash (Dragvoll)
14.30 Lunsj! (Dragvoll)
15:30 Afro(45) (Dragvoll) - Sjekk inn for Core også!
16:15 Core(30) (Dragvoll) - Må gå 5 min før, løpe til bussen!
Buss til Dokkparken: #9 kl. 16:45. Middag på bussen!
17:15 SpinIntervall2 (Portalen) - Sjekk inn for HardCore også!
18:20 HardCore (Portalen)
20:00 Puls (Portalen)
 


Amund, Erik, Håkon, Jon og Dan Erik etter Step Pump kl 13.30. Halvveis i maratonet - still going strong!
Step er gøy!





- Hva var ideen/motivasjonen bak prosjektet?
SBK 2012. Lett!
Håkon: Snakket om hvor sykt det hadde vært i og med at ingen hadde vært på timer før (unntatt Amund), og bestemte oss en sen kveld på Vega. Tenkte det kunne bli moro med skikkelig helvette. Skulle være en del av SBK 2012 (sommerbasert kropp).
Jon: Det var Håkon som introduserte idéen. En del av planen om SBK. Samtidig har man jo snakket mye om hva som egentlig foregår på disse gruppetimene, og om det egentlig er slitsomt. Det har vi fått et svar på nå!
Dan Erik: Motivasjonen var seff SBK, nysgjerrighet og utallige uttalelser (fra Håkon) om hvor veike vi var om vi ikke gjennomførte det.




- Hvilke forberedelser gjorde dere på forhånd?
Håkon: Kjøpte powerrade, cola, redbull, bananer, barer og annet digg.
Jon: Det har vært spinning, intervaller, litt styrke og roing de siste 2 ukene for min del. Var veldig glad for at det ikke var jomfruturen min på spinningsykkelen! Dagen før var det et carb-inferno i heimen. Taco-mett er ingenting i forhold til hvor mette Håkon og jeg var etter en Pasta Carbonara til middag og pannekaker til kvelds. Kombinert med høyt væskeinntak følte jeg at jeg hadde gjort mitt mtp. forberedelsene. Ellers røk siste porsjon av studielånet på ymse bars som visstnok skulle gjøre deg udødelig. Vet ikke om de funket sååå bra..
Dan Erik: For min del bestod forberedelsene av en burger på Graffi og utrolig mange muffins med glasur og nonstop sent på kvelden dagen før. Null søvn var da et resultat av dette (les sukkerrush) .


-  Hva var den største utfordringen?
Håkon: Trinnene i første time (Step&Core). Kom seg veldig utover dagen.
Jon: Største utfordringen var nok det å holde følge i den aller første step-timen. Gikk fort i svingene der... Men fikk godt utbytte av det til Step/Pumpen senere på dagen. Da følte jeg at spesielt "supermannen" satt som spikern i kista. Dagens nest høyeste puls kom her!
Dan Erik: Henge med i svingene under den første step-timen.


- Hva var dagens høydepunkt?
Crazy monkey style på Afro.
Håkon: Afro! Overrasket positivt. Både moro og dagens høyeste puls.
Jon: Høydepunktet med dagen var uten tvil når Enya kom på anlegget rett før klokken 21. Det puls-kjøret Marianne holdt på med kan ikke ha vært godt for lårene mine. Det å ligge på mattene å puste dypt er noe av det diggeste jeg har gjort i 2012. Ellers var Afro'n det jeg trodde skulle være lettest, men var faktisk den øvelsen hvor jeg hadde høyest puls gjennom dagen!
Dan Erik: Afro var sykt kult. Skal kjøre crazy monkey og crab walk på dansegulvet på Vega neste lørdag!



- Møtte dere på noe tidspunkt veggen?
Håkon: Amund møtte veggen.
Jon: Møtte ikke veggen i den forstand at jeg ikke klarte å gjennomføre noe, men var ikke langt unna i aller siste pulstime. Den var fyllt med ekstremt mye spensthopp, noe som på slutten var fysisk umulig for meg å utføre noe særlig høyere enn et par cm. over bakken.
Dan Erik: Var mentalt innstilt på å gjennomføre, så veggen var ikke tema.




Middag på bussen.


- Var det en eller flere av timene du vil fortsette å gå på?
Håkon: Mye mulig SpinIntervall 2.
Jon: SpinInterval2 var et høydepunkt for min del. Jeg kjører intervaller selv til vanlig, men er morro å spinne så mange sammen. Blir god stemning selv om alle har det jævlig. Spesielt er det vanskelig å gjennomføre drag 5 og 6 når man spinner helt alene. Greit å ha noen som pusher deg da!
Dan Erik: Spinning overrasket positivt. Har hatt en dårlig erfaring med spinning som liten og har holdt meg unna siden. Gruet meg helt vilt til det, men da musikkønsket til Jon (Baywatch Theme) kom under siste pause fikk jeg et monsterkick og var brilleklar til å klikke helt under det 6. intervallet.


- Kommer dere til å gjenta prosjektet?
Håkon: Det frister ikke. Er jo ferdige til sommeren i Trondheim, så tviler. Dessverre - hadde vært moro å sjekke om det ble noe lettere.
Jon: Er ferdig med mastern nå i juni, så tviler på at det blir noe før den tid. Dette er en klassisk "årlig tradisjon" så det var jo veldig synd at vi ikke får gjort det igjen...
Dan Erik:  Er utrolig fornøyd over å ha gjennomført dette, men tror nok dette var et engangstilfelle for min del. Også kult å kunne svare tilbake til alle Birken-skrytepavene.
4 timers søndagstur med pølse i vaffel < 13 timers SiT-Maraton

- Har prosjektet styrket vennskapet eller har dere tatt skade av en så lang dag sammen?
Håkon: Haha, samme gamle! I hvertfall ikke negativt :)
Jon: Absolutt ikke noe negativt! Er alltid gøy når man er flere sammen om å ha det vondt.
Dan Erik: Bra teambuilding-aktivitet!



Etter Ninas HardCore-time.
Dagens siste økt: Puls kl 20!








En gladsliten gjeng kunne endelig si seg fornøyd etter både å ha startet og avsluttet dagen på Portalen!



All ære til gjengen som har gjennomført et maraton i SiTtimeplanen! 
Oppsummering:
*Gutter kan også gå på step.
*Et maraton er best å gjøre sammen.
*Man trenger ikke prøve alt på en gang.


Marit Anne

5 kommentarer:

  1. Hahaha, for et herlig innlegg :) Masse godstemning, creds til gutta som gjennomførte!

    SvarSlett
  2. Bra jobba! Håper andre gutter leser dette, spesielt de som er så negative til guttetimer;)

    SvarSlett
  3. HAHAHA! For eit fantastisk innlegg! *så hysterisk latterkrampe at middagen truer med å komme opp igjen* For eit flott gjeng!

    SvarSlett
  4. Hahaha, fantastisk! <3 JAAA til fleire guta i salen og på sykkelen! :D

    SvarSlett
  5. Kjempemorsomt innlegg. Bra jobba gutter! Lykke til med SBK, ser ut som dere er på god vei ;)!

    SvarSlett