søndag 3. august 2014

Sommerlige herligheter - Bjørnebærpai

Av og til får man bare så utrolig lyst på noe litt ekstra godt. Det er ofte vanskelig å vite akkurat hva det er man har lyst på, men det skal gjerne være både søtt og bittelitt usunt. Her om dagen hadde jeg besøk av min gode og fine venninne Ellen på hytta, og på vår oppdagelsesferd ute på den utrolig fine, langstrakte, danmarklignende øya Jomfruland i Kragerø, fant vi store, søte og gode bjørnebær. Jeg tror aldri jeg har smakt bjørnebær annet enn i de frosne posene fra rema som jeg av og til bruker når jeg lager smoothie. I det øyeblikket vi satt fra oss tingene våre og gikk i gang med plukkingen, slo en felles tanke ned i oss om at vi selvfølgelig måtte lage bjørnebærpai når vi kom tilbake til hytta. Som om det var verdens mest naturlige ting, sto vi der i buskaset og plukket bjørnebær til magene var fulle og boksen rant over.

 
 












Bjørnebærpaien vi slumpet sammen senere på kvelden ble, om jeg skal si det selv, utrolig god! Og i de situasjonene hvor man plutselig, helt ut av det blå, får lyst på noe søtt og godt, passer denne enkle oppskriften veldig bra. Paien går overraskende kjapt å lage, og har du ikke tilgang på et sted hvor det vokser bjørnebær, så fungerer nok de frosne fra rema like så godt! 


Du trenger:

- Bjørnebær i passe stor mengde.. Men husk at jo mer du har - jo bedre blir det!
- Havregryn
- Smør, ca 150g
- Hvetemel
- Sukker
- Mandler
- Kanel
- Kardemomme


Slik gjør du:

1. Sett ovnen på 225 grader
2. Smelt smøret
3. Grovhakk mandlene
4. Ta utgangspunkt i mengden smør og bland sammen havregryn, hvetemel, litt sukker, mandler, kanel og kardemomme
5. Smør en paiform eller en annen ildfast form og fordel paideigen utover og opp langs kantene. Spar litt deig til topping.
6. Hell over bærene slik at det fyller opp og dekker bunnen
7. Fordel resten av røren over bærene, strø på litt sukker, kanel og kardemomme
8. Stekes på nederste rille i ca 20 minutter
9. Serveres rykende fersk sammen med vaniljeis 



Gled deg til å smake på noe av det enkleste og beste jeg har spist i sommer :)


Sommerklem fra Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar