onsdag 26. februar 2014

Bli bedre kjent med Svein



- Navn: 
Svein Tjøsvoll

- Stilling: 
Treningsveileder, personlig trener og gruppetimeinstruktør

- Hvor lenge har du jobbet i SiT? 
Jeg har jobbet i SiT siden oktober 2012.

- En dag på jobb fra A-Å: 
En dag på jobb som treningsveilder består av å kommunisere med andre mennesker, få frem hvilke målsetninger de har, hvordan jeg på best mulig måte kan hjelpe de med riktig dosering, frekvens, intensitet, periodisering, effektive øvelser og hvordan vi kan nå målene som settes. En annen viktig del av jobben er å instruere og veilede brukere i korrekt teknikk slik at de ikke skader seg og får størst mulig effekt av øvelsene.

- Hva synes du er det beste med jobben din? 
Det beste med jobben min er samhandling med andre mennesker. Det å ha muligheten til å hjelpe andre enten for å øke prestasjon, rehabilitering eller å komme i gang med trening synes jeg er flott. Det er alltid like tilfredsstillende å se fornøyde kunder og få positive tilbakemeldinger på at det man gjør er riktig. Samtidig synes jeg det er veldig lærerikt å ha muligheten til å formidle både praktisk og teoretisk kunnskap til andre og å tilpasse treningen til hvert enkelt individ og etter hvilke behov og ønsker de har.

- Hva liker du å trene? 
Jeg har et lidenskapelig forhold til trening! Det er først og fremst styrketrening, bevegelighetstrening og funksjonell trening som er mine spesialiteter og som jeg driver mest med selv, men jeg har også en fortid som mellomdistanseløper, kampsportutøver og turner. Når det blir varmere i været og tørt i gresset trener jeg mye tricking, noe som er en kombinasjon mellom kampsportelementer og turn. Det er ingen annen treningsform som gir meg en større frihetsfølelse og glede enn nettopp denne treningsformen. I tillegg er den svært effektiv og lar seg godt kombinere med styrketrening, da det krever mye eksplosivitet.

- Hva motiverer deg til å dra på trening, når det eneste som frister er sofaen? 
Jeg opplever ofte å være sliten og utmattet etter en lang og hektisk dag med skole, jobb osv og da frister det ikke alltid like mye med trening. Den indre motivasjonen og driven er vanskelig å forklare, men av nettopp dette har jeg i bøtter og spann. Jeg elsker utfordringer og det å ligge på sofaen i stedet for å dra på trening blir ofte en psykisk kamp som jeg heldigvis ikke har tapt så langt. Ved å virkelig gå inn i seg selv og bestemme seg for at man skal komme seg ut døren og på trening og å vinne denne psykiske kampen er også mestring og gir mestringsfølelse. Men jeg synes også at det er veldig viktig å tillate seg å være sliten. Dette innebærer ikke at man ikke kan trene, men man må senke forventningene og med en lavere intensitet hvis man merker at overskuddet ikke er til stede. Det å bevege seg er viktig både for selvfølelse og helse og kan overføres til alle sammenhenger. Det å nå et mål man har satt seg på trening krever mange timer med hardt arbeid. Det samme prinsippet gjelder for alt annet i livet. Gjennom hardt arbeid, viljestyrke, repetisjon, evne til å ta til seg kunnskap, ikke være redd for å falle og en lyst til alltid å forbedre seg fører til suksess.

- Og hvordan motiverer du andre til å starte med trening eller opprettholde gode treningsrutiner? 
Alt har med innstilling å gjøre. Trening er noe som passer for alle. Vi mennesker er skapt for å bevege oss. Med variasjon i treningen slik at den ikke blir for monoton og med god periodisering slik at man oppnår jevn progresjon er det vanskelig å ikke bli motivert. Dørstokkmilen kan være lang. Det mange gjør feil er å ha altfor høye forventninger. Roma ble ikke bygget på en dag -synes jeg er et treffende ordtak. Man må sette seg delmål og ikke gape over alt for mye. Ved små skritt hver dag har man til slutt tilbakelagt et maraton. Ved å fokusere på riktig utførelse vil også resultatene bli mye bedre, noe som også gir økt motivasjon. Men som jeg nevnte tidligere må man justere forventningene slik at de er i tråd med utgangspunktet, man må ha realistiske mål og sette opp delmål slik at man hele tiden får mestringsfølelse som er veldig viktig for motivasjonen.

- Hva er din favoritt spinning-/gruppetime? 
For å være helt ærlig har jeg ikke så stor erfaring med gruppetimer til tross for at jeg er gruppetimeinstruktør. Jeg har vært på 1 spinningtime tidligere noe jeg syntes var artig, men føler ikke jeg kan si at jeg har noen favoritter ved å basere det på et så snevert grunnlag. Jeg får være mer aktiv på denne fronten i fremtiden og utforske hvordan de ulike gruppetimene er.

- Utdannelse: 
Jeg har en bachelorgard i bevegelsesvitenskap fra NTNU, årsstudium i spansk, folkehøyskole, militæret og snart ferdig med en bachelorgrad i fysioterapi. I tillegg til dette er planen å ta en master i bevegelsesvitenskap.

- Hva gjør du på fritiden? 
På fritiden er jeg sammen med kjæresten min, går på kino, gjør skolearbeid, trener og er sammen med venner. Jeg liker også veldig godt å lage mat, så jeg bruker litt tid på dette også. I tillegg er jeg trener i spesifikk styrketrening og bevegelighet for sprintgruppe ungdom 15-18 år for Strindheim friidrett hvor jeg er med på talentutvikling.

- Beste treningsmusikk, og har du en yndlingslåt for øyeblikket? 
Når det gjelder musikk er jeg altspisende, men jeg må innrømme at jeg har en forkjærlighet for metal. Favorittlåten for øyeblikket er Nonpoint med sangen “in the air tonight”

- Personlig hilsen: 
Ha troen på deg selv, ikke vær redd for å tape, ta sjanser og sist men ikke minst forsøk å gå ut av komfortsonen - for det er da man virkelig lærer.


1 kommentar: