tirsdag 13. september 2011

Vask av treningstøy

30°, 40° eller 60°? På alt mitt treningstøy står det 40° på vaskeanvisningen. Men blir det rent på 40°?

Det er vel slik at for å ta knekken på bakterier må vasketemperaturen opp i 60°. På vaskemiddelpakningen står det at vaskemiddelet er så effektivt at det vasker rent selv på 30 grader, MEN at tøy som krever hygienisk vask som håndklær, sengetøy, undertøy og treningstøy bør vaskes på høyere temperaturer. Det kommer kanskje litt an på hvor mye man svetter, men for min del blir klærne gjennomvåte av svette i løpet av en treningsøkt. Da er det best å vaske tøyet med en gang, men om man vil spare opp flere plagg før man setter i gang vaskemaskina er det viktig å henge opp det svette tøyet. Dersom det blir liggende sammenkrøllet i bagen trives bakteriene godt - fuktig og varmt...æsjæsj!

Man skal helst vaske tøyet etter vaskeanvisningen, for på den måten sikrer man seg at det holder seg fint. Jeg vasker likevel treningstøyet mitt ofte på 60°, og har ikke merket at klærne har blitt ødelagt av den grunn. Det eneste kan være at print på tøyet (skrift og sånt) raskere forsvinner. Man må ikke vaske klærne på 60 hver gang, men en gang i blant kan være lurt for å hindre at vond lukt setter seg i tøyet. Har hørt at noen bruker litt eddik i skyllevannet for å motvirke vond lukt, men det har jeg ikke prøvd selv så kan ikke si jeg vet at det virker. Det som ødelegger treningstøy er derimot skyllemiddel/ tøymykner. Det ødelegger strechen i tøyet og gjør at pusteevnen i stoffet blir dårligere.



Viktig å henge opp klærne like etter vask :)




Her er noe jeg hentet fra forbrukerportalen.no:



Ull blir lett rent og har en antibakteriell virkning. På 40 grader blir ullklær rene.
Polyester, nylon/polyamid og andre kunstfiber
kan tåle 60 grader, og svett sportstøy bør vaskes såpass varmt - i hvert fall en gang imellom. Men 40 grader er vanligvis nok, og kunstfiber blir lett rent.
Unntaket blant syntetisk fiber er akryl, som ikke bør vaskes på mer enn 30 grader. Dette er dermed uegnet i sports-tøy. Men det kan tåle opptil 40 grader. Akryl mister lett fasongen i trommeltørk.
Bomull brukes altfor mye i sportsklær. Bomullen transporterer ikke bort svetten, og bomullsklær må vaskes på 60 grader for å bli rene. Blandes bomull med eksempelvis akryl eller ull, er det svært vanskelig å få klærne rene. Du skal nemlig aldri vaske tekstiler på varmere temperatur enn hva det skjøreste materialet tåler. Bomull tåler opptil 95 grader.
Elastiske materialer som elastan, tåler normalt 60 grader.
Temperaturangivelsene er også avhengig av eventuell pynt på tekstilene.


Håper det var informativt :)

God vask!

1 kommentar:

  1. Har du en yndlingstreningst-shirt eller et par joggesko som lukter verre enn eddiken selv? Eddik funker som bare det! På klær bruker jeg en gammel tannbørste som aplikator. Ha litt eddik i en skål eller kopp, dynk tannbørsten og før på der det lukter; armhuler som regel. La virke i 5-10 min. Vaskes i maskin etter anvisning.

    Når det gjelder sko legger jeg dem i en vaskebøtte. Fyll først litt varmt vann i bøtta, bland ut med 0,5-1 dl eddik. Deretter putter du skoa ned i bøtta. Sørg for at de ikke flyter opp. Legg noe over bøtta slik at de holdes nede i vannet. Lar skoene ligge en times tid. Settes til tørking. Skoene kan smått lukte litt eddik de første gangene du bruker de, men ingen intens lukt.

    Svettelukta setter seg i tøyet ved at svetten krystaliseres. Såpe eller annet vaskemiddel (som vanish) er ikke sterke nok til å fjerne krystallene. Eddik er derimot en naturlig syre som ødelegger svettekrystallene, uten å ødelegge tøyet eller miljøet ;)

    Selv har jeg prøvd dette på mine "godluktene" joggesko, og tåfislukta forsvant den ;)

    Ett lurt tips kan være å legge gjennomsvett treningstøy i bløtt med en gang etter trening, da rekker ikke svetten å sette seg like fort.

    Har masse vasketips så er bare å spørre =)

    SvarSlett