torsdag 15. september 2011

Treningsveilederne

Du har kanskje hørt det før: SiT Idrett tilbyr gratis treningsveiledning!
Men hva innebærer det å få treningsveiledning?
 
Treningsveilederne er tilgjengelig i treningsstudioene, der de enten sitter på "kontoret" bak glassveggen, eller de går rundt og passer på utstyr og folk. De er der for å gi råd og veiledning når det gjelder trening, men også for å sikre riktig teknikk ved for eksempel styrketrening for de som ønsker det. Du kan altså be dem om hjelp dersom du er usikker på teknikk eller bruk av apparater, eller du trenger sikring ved tunge løft.

I tillegg har du mulighet til å forhåndsbestille et tidspunkt med veilederen. Da snakker du med resepsjonisten, som vil notere tidspunkt for møte. På denne måten kan du si i fra om det er noe spesielt du vil ha hjelp til, om du har en skade eller andre ting som treningsveilederen må ta hensyn til. Veilederen kan dermed forberede seg til møtet og gi en mer skreddersydd plan.

Kanskje du er plaget med beinhinnebetennelse og trenger alternative øvelser til trening? Kanskje du har vonde håndledd og har problemer med å gjøre armhevninger, og lurer på hva du kan gjøre i stedet? Slike spørsmål kan du rette til treningsveilederne!

Akkurat nå er det tre treningsveiledere i SiT, Kjersti, Stine og Arild - flinke folk som har god peiling på trening. Her kan du bli litt bedre kjent med de tre, og lese om deres erfaring med trening og idrett:


Kjersti 

Idretts-/treningsbakgrunn:
Eg har drive med langrenn sidan eg var heilt liten, og satsar fortsatt aktivt på dette. Som ein del av langrennstreninga deltek eg også på ein del terrengløp. I tillegg spelte eg fotball fram til eg var 17 år.

Hva trener du nå for tiden: Trenar for å verta best mogleg på ski. Det vil seia at mesteparten av tida går med til kondisjonstrening på beina, rulleski eller sykkel i barmarkssesongen, og langrenn om vinteren. Supplerer med ganske mykje basisstyrke, og noko maksstyrke på overkropp.

Utdanning: Mastergrad i allmenn litteraturvitskap og bachelorgrad i bevegelses- og idrettsvitskap

Hvor lenge har du jobbet som veileder i SiT Idrett:
I eitt år, men er inne i mitt sjuande år hjå SiT. Starta som instruktør i basis-styrke, deretter spinninginstruktør og resepsjonist.

Spesiell kompetanse:
Er spesielt god på kondisjonstrening og basisstyrke. Har mellom anna mykje erfaring med terapimaster og medisinball.

Hvorfor bruke treningsveileder? Treningsveiledarane hjå SiT Idrett er svært kompetente folk, så ikkje nøl med å ta kontakt! Tilbudet er gratis og ein kan spyrja om alt frå skadeforbygging og tøyeøvingar, til kondisjonstrening og styrke. Hugs at sjølv om ein er erfaren på treningsfronten, kan det vera lurt å få litt nye råd og tips av og til. Bruk tilbodet, for me vil veldig gjerne hjelpa kundane med å få best mogleg utbytte av treninga si!

Kjersti finner du:
På Gløshaugen tirsdager fra 9-15 og onsdager fra 14-20, og på Dragvoll torsdager fra 12-18 og fredager 9-15.



Stine


Idretts-/treningsbakgrunn:
Spilte håndball t.o.m videregående, og etter at jeg flyttet til Trondheim har det gått mest i aerobic, spinning og generell styrketrening. Liker også å trene ute, i form av jogg/sykkel på sommeren, og langrenn på vinteren.

Trener for tiden: Bortsett fra gruppetimene mine i SiT går det mest i utholdenhet/styrke, jogging og litt sykling.

Utdanning: Jeg er utdannet innen idrett, med master i idrettsvitenskap. Har i tillegg PPU, og jobber i dag på videregående skole, der jeg underviser i kroppsøving, samfunnsfag og på idrettslinje.

Hvor lenge har du jobbet som veileder i SiT? Jeg er inne i mitt 3.år som veileder, men har jobbet i SiT i 5 år.

Spesiell kompetanse:
Når det gjelder kompetanse, mener jeg å ha en god generell kunnskap om styrketrening. Jeg får mange nybegynnere til veiledning, og prøver å sette opp program avhengig av kundens bakgrunn og ønsker med treningen. Jeg er opptatt av teknikk, og prøver å ha fokus på dette under selve veiledningen. Har også erfaring fra pump som gruppetime, og er på den måten vant til å instruere i teknikk. Har også mange kunder som går mye på gruppetimer, og som ønsker et styrkeprogram som lett kan relateres eller kombineres med disse.

Hvorfor bruke treningsveileder? Ikke vær redd for å avtale en time med treningsveileder, - vi jobber for å hjelpe DEG! Om du kun ønsker sikring, litt tips om øvelser, eller fullt program, er det bare å ta kontakt. Vi kan kontaktes direkte i treningsstudio, eller du kan booke time i resepsjonen. Håper å se dere! :)

Stiner finner du:
På Gløshaugen mandager fra 9-12.



Arild



Idretts-/treningsbakgrunn:
Har trent styrke i mer eller mindre 12 år. Har holdt på med en del lagidretter, spilte blant annet fotball i mange år. Ellers har jeg spilt mye sandvolleyball oppgjennom åra, ettersom som jeg kommer fra Førde er det nesten obligatorisk å spille mye sandvolleyball om sommeren. For 3 år siden begynte jeg også å spille volleyball innendørs.

Trener for tiden:
Spiller i år volleyball for 1.divisjonslaget til NTNUI, noe som innebærer at det blir 3-4 volleyballtreninger i løpet av en uke. I tillegg prøver jeg å få til 3 eller 4 styrkeøkter per uke. Prøver også å få til litt utholdenhetstrening, men er ikke alltid tida strekker til.

Utdanning:
Har mastergrad i bevegelsesvitenskap og PPU. I bachelorgraden min har jeg et år historie noe som gjør at jeg er utdannet lektor i idrett og historie.

Hvor lenge har du jobbet som veileder?
Har vært treningsveileder ved SIT idrett siden høsten 2009.

Spesiell kompetanse:
Har som nevnt tidligere trent styrke i mange år og har etterhvert opparbeidet meg en del kunnskaper og erfaringer. Dette i kombinasjon med utdannelsen min gjør at jeg har mest kompetanse innenfor styrketrening og kosthold. I tillegg har jeg gjort mye spensttrening i forhold til volleyballen og dermed lært en god del på dette området.

Hvorfor bruke treningsveileder?

Vil anbefale alle som har spørsmål om trening, kosthold, restitusjon eller lignende til å komme å slå av en prat med meg eller en av de andre veilederne på SIT idrett. Tjenesten er gratis for alle studenter, og er derfor et kjempetilbud! Viktig å huske på at det er helt ufarlig å spørre. Så neste gang du lurer på noe om trening, kom å spør oss! :)
Sjåast på et av treningssentra!

Arild finner du:
På Dragvoll: Mandag 14-20, tirsdag 11-17 og onsdag 12-18
På Gløshaugen: Torsdag 11-17 og fredag 9-15

1 kommentar: