mandag 15. september 2014

SINspiration


Når man jobber i treningsbransjen, er det viktig å hele tiden holde seg oppdatert på trender og følge med på hva som er det gjeldende i bransjen til en hver tid. Vi må henge med for å kunne gi dere som medlemmer her i SiT det beste av både treningstilbud og kunnskap. Som instruktører, veiledere og PT-er ønsker vi også å videreutvikle oss selv innenfor det vi holder på med, for man kan alltid bli enda bedre. 

Det å delta på conventions er en av de tingene vi gjør for å hente inspirasjon til egne timer, og for å fylle på med kunnskap. Og forrige helg arrangerte studentsamskipnadene i Norge i fellesskap for første gang sin egen convention: SINspiration. På SINspiration var det hovedsakelig instruktører fra de ulike studentsamskipnadene i Trondheim, Stavanger, Bergen, Oslo og Tromsø som kjørte timer, og våre egne instruktører Anneli og Sindre hadde Smidig og StepMoves. Det var i tillegg et par eksterne instruktører og foredragsholdere. 

Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å være med til Oslo denne gangen, men det var det heldigvis mange av de andre her i SiT som kunne, og både gamle og helt nye SiT´ere var med på conventionen. Jeg har tatt en prat med noen av instruktørene som var med forrige helg, og under kommer en liten oppsummering av hvordan de syntes det var å delta på SINspiration :)


Hvorfor var du med på convention?

Kamilla: Fordi jeg aldri har vært med på noe sånt før og synes det virket spennende og morsomt – både personlig, som instruktør, og sosialt.

Trine: Fordi det er kjekt (og nødvendig) med ny inspirasjon til mine eigne gruppetimar med tanke på trinn, øvelsar, oppbygging og instruktørrollen, i tillegg til at det er veldig sosialt! Det er også artig å sjå kva for timekonsept andre samskipnadar kan by på, spesielt sidan vi har samme målgruppe.

Lene: Jeg var med på convention for å bli inspirert til egne timer, få se nye konsepter, trene med andre instruktører både fra SiT og andre studentsamskipnader. Det var spennende å se hvordan de hadde det i SiO og Athletica Domus.

Camilla: Jeg var med på covention for å lære og bli inspirert av kollegaene mine i de andre studentskipnadene i Norge. Også er det jo alltid supert å dra på tur med SiT-folk, så dette kunne jeg ikke takke nei til.

Vilde S: Den var en veldig fin mulighet til å lære mer og få ny inspirasjon!

Karoline: Var med på convention for å få tips og inspirasjon fra andre instruktører. Convention er en fin måte for instruktører å videreutvikle seg på! Også i tillegg er det veldig trivelig å være med på :)

Vår egen Sindre hadde StepMoves!

Hvordan var helgen lagt opp?

Camilla: Vi møtte opp tidlig lørdags morgen for å registrere oss og bytte om på noen av timene. Vi hadde på forhånd valgt ut hvilke gruppetimer/workshops/foredrag vi skulle på i løpet av dagen, men med så mange bra alternativer var det utrolig vanskelig å bestemme seg. Etter litt frem og tilbake ble dagen slik:
- Åpningsshow (vi lo oss skvekk ihjel av konfransieren og danset inn SINspiration)
- Foredrag i regi av Antidoping Norge
- Trigger Point Grid
- 4*4 still a hit (intervallspin)
- Hatha yoga

Karoline: Dagen starta med felles opplegg med en utolig flink konferansier. Han fortalte oss om hva dagen ville innebære, introduserte dagens instruktører og lagde utrolig god stemning. Gjennom dagen kunne vi velge å melde oss på forskjellige timekonsept, alt fra spinning, yoga og fordrag. På kvelden hadde vi bankett med god middag og oppsummering av dagen.

Trine: Laurdagen besto av eit kjempeutvalg gruppetimar og foredrag der det gjekk mange timar samtidig. Med så mange ulike konsept var det til tider vanskeleg å velje kva ein skulle gå på - men himmel for ei aerobic- og spinningnerd likevel! Mellom øktene var det 15 minutt, så ein rakk å komme seg til neste sal, skifte og fylle på med ei ny energi. Generelt dyktige instruktørar og veldig variert timeplan, så eg føler vi fekk valuta for penga her :D

Kamilla: Det var program hele lørdagen og vi kunne melde oss på forskjellige time-konsepter og foredrag. Mye spennende å velge i

Vilde S: På forhånd hadde vi fått tilsendt et program for dagen, med ulike gruppetimer og foredrag vi kunne melde oss på. Her var det noe for en hver smak; styrketimer, dansetimer, yoga og spinningtimer, samt foredrag om motivasjon, mental trening og et foredrag fra Antidoping Norge. Dagen varte fra 11.00-17.30, så vi kunne delta på fem ulike timer. På kvelden var det bankett på Ullevål stadion, men det fikk dessverre ikke jeg med meg,

Lene: Dagen startet med registrering og felles velkomst. Deretter gikk timene på rekke og rad, tiden fløy avgårde! Jeg startet med slyngetrening, deretter ble det to litt roligere, men likevel innholdsrike timer, Trigger point med foam roller og Pilates. Avsluttet dagen med de hardeste timene, spinning og Basis Ball Center Core. Måtte ha mange pauser, det var ikke så fryktelig mange krefter igjen!


Hvilken time eller hvilket foredrag var det beste?

Trine: Eg syns yogatimen "Vinyasa flow" var bra, yogainstruktøren fra Drammen var veldig dyktig, men må nok trekka fram Sindre sin StepMoves som høgdepunktet - vill jubel i salen!! Sindre <3

Lene: Slyngetrening synes jeg kanskje var mest lærerikt, og ikke minst nyttig!

Karoline: Jeg likte veldig godt TRX slyngekurs! Utrolig mange fine øvelser man kan gjøre i slynge som jeg ikke visste om, og hun som ledet oss gjennom det var utrolig inspirerende.

Vilde S: Jeg var med på en TRX slyngetime med Christina Therkildsen fra GymLine, det synes jeg var veldig morsomt:) Og slitsomt, jeg var støl i absolutt hele kroppen dagen etterpå! Jeg lærte mange nye øvelser, og fikk gode teknikk- og instruksjonstips – hun var veldig dyktig. Ellers så var StepMoves med Sindre (fra SiT) også fantastisk morsomt, en skikkelig energisk time der det var umulig å ikke trekke på smilebåndet.

Camilla: Alle viste seg å være bra valg, så vanskelig å si hva som var best! Foredraget ble holdt av en som selv har drevet med anabole steroider og fått både kropp og liv ødelagt, så det gjorde veldig inntrykk. Ganske ubehagelig (gont:p) å rulle på grid i 45min, men kroppen har veldig godt av det og kjekt å få frisket opp teknikken fra noen som virkelig kan det (kursholder fra Gymline). RÅ intervalltime på sykkel med RÅ instruktør, så jepp, 4*4 is still a hit !! Og tilslutt var Hatha yoga var en nyyyydelig avslutning på en knall dag!

Kamilla: Jeg ble veldig imponert over foredraget til Antidoping Norge der Morten Heierdal fortalte sin historie om erfaringer med anabole steroider. Fantastisk å høre noens ærlige, brutale og blottlagte personlige opplevelser på den måten. Han formidlet historien på en god måte, og det er uendelig viktig at slike historier kommer frem i lyset. Dagens fokus på kropp, fitness, prestasjoner og både sunnhet og «sunnhet» kan være skremmende og farlig – pass på så det ikke tar overhånd, folkens!

Lene i TRX-slyngene

Lærte du noe i løpet av helgen som du kan ta med deg videre i rollen som instruktør her i SiT?

Vilde S: Det var veldig gøy å prøve ut ulike timekonsepter fra de andre studentskipnadene i Norge, og få treffe så mange dyktige instruktører, som gav så mye av seg selv! Jeg plukket med meg gode ideer og ny energi og inspirasjon, som jeg absolutt vil ta med meg videre som instrukør:)

Karoline: Det var utrolig mange inspirerende og flinke instruktører, så fikk masse nye tips og input til hvordan man kan være en flink instruktør.

Kamilla: Masse!! Gøy og veldig inspirerende å møte instruktører også fra andre studentsamskipnader og se hvordan de gjør ting.

Trine: Ja, det vil eg påstå. Alt har ikkje nødvendigvis direkte overføringsverdi, men ein vil alltid utvikle seg som instruktør ved å delta på andre sine timar og sjå korleis andre har løyst ting. Ikkje minst får ein terpa eigen teknikk!

Lene: På Trigger point og Pilates lærte jeg mye på begge timene, fikk blant annet mye inspirasjon til min pilatestime, som jeg har startet med dette semesteret.

Camilla: Lærte masse!

Anneli hadde Smidig




Hva var conventionens høydepunkt?


Kamilla: Oj! Tror ikke jeg klarer å plukke ett enkelt høydepunkt, for hele opplevelsen var en super erfaring. Må nevne at både Sindre og Anneli imponerte meg med timene sine, vi har fantastisk flinke folk her i SiT altså! 

Karoline: TRX slyngekurs- jeg var støl i flere dager etterpå!
 
Trine: Karoline sine kollektiv-ferdigheiter, berre spør ho om du treng hjelp på trikk eller bana! hihi, neida. Generelt eit ledig bra opplegg på Domus Athletica der alt gjekk knirkefritt!

Lene: Det å få se hvor mye slyngene kan brukes til og varieres med var kanskje mitt høydepunkt. Jeg var superfornøyd etter denne timen!

Drar du igjen hvis det arrangeres på nytt neste år?

Lene: Jeg drar absolutt tilbake hvis det blir arrangert igjen!

Kamilla: Uten tvil!

Camilla: Drar absolutt igjen hvis det arrangeres neste år også !

Karoline: Absolutt! (Og da skal Nina være med, så blir det enda bedre:D)

Vilde S: Ja! :D

Trine: JA! Veldig bra nivå på timane og variasjon i det som blei presentert, så eg reiser igjen :D

Man klarer ikke alltid å samle alle til gruppebilde, men her er de fleste fra SiT Idrett som var med på SINspiration!

Det er artig å høre at jentene over syntes det var både inspirerende og lærerikt å være med på SINspiration, og jeg håper det arrangeres igjen til neste år, slik at jeg også kan få vært med :)

Håper du har hatt en kjempefin helg, og er klar for nok en uke med skole, trening, jobbing og mye annen morro! 

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar