Her
om dagen fikk jeg en svært hyggelig mail fra en av våre medlemmer
her i SiT Idrett. Denne jenta, med navn Sissel, fortalte meg om en
kampanje hun og fire andre medstudenter i emnet Eksperter i Team(EiT) ved NTNU har utviklet denne våren. I samarbeid med AtB har de nå
hatt kampanjen #ettbusstopp gående en stund, og målet er å få
folk til å gå mer i hverdagen. Sissel skrev i mailen at siden
kampanjen handler om fysisk aktivitet og studenter, så tenkte de at
dette kunne være en bra ting å skrive om på bloggen vår, og det
har hun helt rett i.
Sissel
forteller videre at i gruppen de fem er en del av er de to
psykologistudenter, en biologistudent, en geologistudent og en som
tar master i bevegelsesvitenskap. Oppgaven de fikk var å planlegge,
gjennomføre og evaluere et folkehelsetiltak, noe jeg mener de har
klart veldig bra med kampanjen #ettbusstopp i samarbeid med AtB. Det
de ønsker å få til med kampanjen er rett og slett å få folk til
å gå av ett busstopp før de egentlig skal, og dermed øke mengden
fysisk aktivitet i hverdagen, samt at det bidrar til å redusere
tiden man sitter stille. Gruppa mener at det er veldig lite som skal
til der og da, men om man innfører dette som en vane kan et slikt
lite tiltak har mye å si i det lange løp.
«Vi
hadde snakket om at vi ønsket å komme opp med et tiltak som skulle
oppmuntre folk til å gå mer. Først snakket vi om at flere burde gå
til jobb, men at vi skjønner at det er vanskelig for de fleste å
legge om hverdagen sin på en slik måte, spesielt om man bor langt
unna jobb. Så snakket vi om at det hadde vært kult om vi kunne få
folk til å parkere ti minutter fra jobben. Så kom vi på at dette
går det jo an å gjøre på buss også. Og slik var ideen
#ettbusstopp født. Det vi liker godt med kampanjen er at
tiltaket er lett å innlemme i hverdagen, tar ikke lang tid og er
ikke noe man trenger å planlegge»
-
Sissel
Studentene bak kampanjen er Ronny Bergquist, Sissel Belanger, Åse-Karen Mortensen, Maud Caroline Smeby og Cathrine Winje |
Etter
å ha utviklet ideen fikk gruppa avtalt et møte med AtB, og de var
veldig positive. De fem kreative studentene har stått for innholdet
på nettsiden og laget plakatene, mens AtB har stått for trykk og
opphenging av plakatene. Tilbakemeldingene på kampanjen sier gruppa
at stort sett har vært positive. Adressa hadde en artikkel om
kampanjen forrige uke, og etter at de skrev om tiltaket er det flere
som har plukket opp saken og skrevet om det, forteller Sissel. Noen
har gitt tilbakemelding på at de synes det er merkelig at et
busselskap oppfordrer til å gå mer, men slik gruppa ser det synes
de det kjempepositivt at AtB ønsker å fremme en god sak uten at de
tjener noe på det selv, og de synes det er kult at et så stort
selskap hadde lyst til å samarbeide med en gjeng studenter.
Det
er også i forbindelse med kampanjen en pågående
instagramkonkurranse. For å delta i konkurransen må du gå av ett
busstopp før, ta et kreativt bilde av busstoppet, deg selv eller noe
annet mens du går fra busstoppet, og tagg det med #ettbusstopp. I
premie til vinnerne venter det gavekort fra AtB, noe som kommer godt
med for oss studenter. Dette er et ekstra intiativ for å bygge opp
under kampanjen. Konkurransen avsluttes dessverre i morgen, men du har fortsatt en dag på deg til å delta.
Selv
om kampanjen snart er ferdig, håper de ivrige studentene at folk
husker på at de alltid har mulighet til å gå av ett busstopp før,
og at de har klart å vekke gåvilje hos Trondheims befolkning!
Ønsker du å lese mer om kampanjen og om fordelene ved litt mer
fysisk aktivitet i hverdagen, kan du sjekke ut kampanjens hjemmeside.
Beregn fem minutter mer om morgenen, gå av ett stopp tidligere, og vær med på å gjøre en ekstra liten innsats for egen helse i hverdagen :)
Klem Nina
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar