onsdag 5. oktober 2011

Venteliste

Det nye bookingsystemet gir mulighet for å sette seg på venteliste dersom timen man vil gå på er fullbooket. Det er også innført prikksystem, som medfører utestengning fra booking dersom de som har booket ikke møter opp til timen. Folk er derfor flinke til å melde seg av timene når de ser at de ikke kan gå på timen. Vi ser at selv de timene som har mange på venteliste likevel ikke blir fulle. I dag testet jeg ventelistesystemet ved å booke plass til Idas corebartime. Tidligere i dag var det 11 på venteliste, og jeg ble nummer 12. Så klokken 15.16, to og en halv time før corebartimen, fikk jeg beskjed på min mobil om at jeg hadde fått plass. God tid til å forberede meg på trening og møte opp på senteret innen 15 minutter før start på timen. Dette er nemlig fristen for å takke ja til plassen, ellers frigis de til andre som ikke har booket.


 Så gjaldt det å dra medlemskortet ved skjermen. "Du har stått på venteliste til timen Corebar kl 17.50 og har fått plass! Skriv ut billett på vanlig måte!"
Kvittering og plass på timen - easy, peasy!

















Hvilke erfaringer har du med bookingsystemet?
Får du melding på mobilen når du har stått på venteliste og fått plass?

14 kommentarer:

  1. Jeg har aldri stått på venteliste før faktisk, men godt å vite at det funker;) Merker at det er lettere å komme seg med på timer iallefall! Synes dog at det burde vært et annet mer miljøvennlig lappesystem..

    SvarSlett
  2. Fantastisk nytt bookingsystem! :D

    SvarSlett
  3. Kjempebra system! Hvorfor er det ikke på Dragvoll?
    Hvordan melder man seg av egentlig...? Det har jeg ikke funnet ut av enda:)

    SvarSlett
  4. Fungerer sååå bra! Og utrolig fint at meldingene fra dere er gratis :)

    Og så må jeg jo si at jeg er utrolig fornøyd med Portalen, det er så fint der!

    SvarSlett
  5. Kjempe bra system! har stått på venteliste flere ganger, men alltid fått melding om at jeg har fått plass. Så jeg er kjempe fornøyd med systemet!

    SvarSlett
  6. Hvordan fungerer prikksystemet? Tenker at av og til er det ikke ens feil at man går glipp av timen. Sånn som nå stod jeg klar tidsnok på busstoppet men bussen kom ikke når den skulle, neste som kom var stappfull og kjørte forbi meg så da gikk jeg glipp av timen jeg skulle på og ikke kan jeg avbestille den heller fordi det er for sent, så da får jeg prikk på "rullebladet".

    SvarSlett
  7. Bra dere er fornøyd. Systemet er på Portalen, Dragvoll og Gløshaugen, Cathrine.
    For å melde seg av logger man inn på mobilnr som vanlig, går på min side og der kan man slette reservasjonen.
    Jeg tenker at om det er en gang du mister bussen og får en prikk, så forsvinner den jo etter 2-3 uker man må ha 5 til sammen i en viss periode for å bli utestengt fra booking.
    Hilsen Sindre(instruktør)

    SvarSlett
  8. Cathrine: Når du er innlogget i bookingsystemet vil du på timeplanen se en grønn hake eller noe slikt ved timer du er påmeldt. Trykker du på denne kan du melde deg av. Jeg synes heller ikke det var spesielt opplagt ved første øyekast.

    SvarSlett
  9. Hvordan man melder seg av står også bra forklart på siden "Hvordan melde seg på time?", i menyen til venstre på bookingsiden. :-)

    Synes det er kjempefint med det nye systemet - veldig greit å slippe å møte opp 15 minutter før hvis man har fått plass, hvis jeg kommer hjemmefra og er klar i treningstøyet. Venteliste er også supert, mye bedre enn å møte opp tidlig og krysse fingrene for at man får plass!

    Et lite spørsmål: Får man prikk hvis man har stått på venteliste og så får melding om at man har fått plass, men ikke møter opp allikevel? Eller er det bare hvis man får plass med en gang at man får prikker?
    Kjedelig for dem som evt står enda lenger ned på ventelista hvis folk ikke gidder å melde seg av timen når de får "ventelisteplass", men samtidig dumt å få prikk hvis man i løpet av dagen regner med at man ikke får plass og finner på noe annet, og ikke har nettilgang for å få meldt seg av timen, men så plutselig får man plass allikevel og prikk på "rullebladet"...

    SvarSlett
  10. Takk for kommentarer, folkens! :)
    Til Ida: Ja, man får et "ikke møtt" dersom man står på venteliste, får plass og ikke møter opp. Generelt kan jeg si at det er gode sjanser for å få plass på timen selv om man står på venteliste, da det viser seg at veldig mange melder seg av timen. Har stått som nr 12 på venteliste 2 ganger og fått plass hver gang. :)

    SvarSlett
  11. Marit Anne: Det stemmer ikke, heldigvis for meg... ;-) Jeg fikk testet ut dette dagen etter at jeg skrev spørsmålet - hadde meldt meg på time, og sto på venteliste. Fikk melding om at jeg hadde fått plass, men da var det under én time igjen til timen så jeg rakk ikke å dra. Gikk inn med en gang og meldte meg av, og da jeg fikk bekreftelse på avmeldingen sto det at jeg kom til å få registrert som "ikke møtt", fordi jeg meldte meg av under 1 time før timen. Ble litt oppgitt, ettersom meldinga om plass kom etter at fristen for å melde seg av hadde gått ut (kunne selvfølgelig ha meldt meg av ventelista, men sånn ble det ikke denne gangen). Men når jeg nå går inn på "Min side" på bookingsiden står det "Ikke møtt" etter denne timen i listen over tidligere reservasjoner, mens det står "0" der man ser hvor mange gjeldende "Ikke møtt" man har. Mulig det er forskjell på om man får beskjed før eller etter fristen har gått ut??

    SvarSlett
  12. Fint at du forklarer hvordan bookinga kan være misvisende, mulig det kan gjøres endringer etterhvert... Heldigvis er det mange "prikker" som skal til før man blir utestengt, så slike hendelser vil antakelig ikke ha så stor betydning i praksis. :)

    SvarSlett
  13. Vil bare nevne at det er kun hvis man fremdeles står på venteliste at man må møte opp og trekke kortet 15 minutter før for å ikke bli slettet fra lista. Har man fått melding om at man har fått plass, møter man opp fem minutter før som vanlig. :)

    SvarSlett