lørdag 14. november 2015

RÅ med Camilla

Helt i starten av forrige semester, i begynnelsen av januar, lanserte vi det nye timekonseptet . er en intensiv time, hvor man veksler mellom fokus på styrke, kondisjon og spenst. Timen skiller seg fra de andre timene vi har her i SiT, og består av arbeidsperioder på 45 sekunder, med 15 sekunders pauser. 

er en av mine favorittimer her i SiT, og mye av grunnen til det tror jeg ligger i de korte og intensive arbeidsintervallene. 45 sekunder er akkurat lenge nok til at man rekker å bli skikkelig sliten hver gang, men ikke så lenge at du tviler på om du orker å gjennomføre. Og de små pausene på 15 sekunder mellom hvert intervall er gull verdt, da rekker man akkurat å puste ut og manne seg opp til neste 45 sekunders arbeidsperiode. 

Her om dagen tok jeg turen på Camilla sin RÅ-time 15.30 på Gløshaugen. Camilla er en av våre virkelig dyktige og erfarne instruktører, og jeg visste at jeg kom til å få meg en kjempegod treningsøkt. Camilla har jobbet her i SiT i mange år, og har for meg blitt en veldig god venninne i tillegg til at vi støtt og stadig sees på jobb. Hun er en motivator uten like, og kan kunsten å få deg til å pushe deg selv hver eneste gang man er på trening. Med på timen var også våre to andre flotte og spreke kollegaer og venninner Trine og Carina. 


Herlig gjeng - og herlig time! Trine, Camilla, meg og Carina.

Camilla mener man burde gå på av den enkle grunn at man får trent både styrke, kondisjon og hele kroppen på en og samme time. Hun synes selv det er kjempemotiverende å ha kortere, men mer intensive arbeidsperioder. I tillegg er det godt å ha klokken på veggen som teller ned hver arbeidsperiode, og den er et fint hjelpemiddel slik at du vet at du kan trøkke skikkelig til. 

Camilla in action - burpees blir flittg brukt på RÅ!

"For å få mest mulig ut av timen må man tørre å presse seg litt ut av komfortsonen sin. Når det er sagt er noen av periodene/øvelsene litt mindre intensive med styrkefokus, så det er ikke bare blodslit ;P Kom og bli med på en artig og anerledes treningsøkt! Ps: dette er virkelig noe for gutta og. Ingen aerobictrinn, jeg lover!" 
- Camilla

Vi har to ulike varianter av på timeplanen vår. RÅ60 består av to arbeidsperioder, hvor hver består av 5 ulike øvelser eller kombinasjoner. Hver øvelse gjentas 3 ganger á 45 sekunder. RÅ35 består av kun én arbeidsperiode med 5 øvelser. Under hele timen jobber man med en medisinball, som gjør øvelsene tyngre og mer utfordrende. 




Camilla mener også at konseptet matcher godt med mye av forskningen som har blitt gjort på såkalt HIIT-trening (high-intensity-interval-training) de siste årene, hvor dette viser seg å være en treningsform med mange helsefordeler. Selv er hun også mye mer glad i dette enn langkjøring. Kroppen og hjertepumpa får også trent på å hente seg inn og roe ned før man kjører på med full guffe igjen i neste arbeidsperiode. 


Er det pause, så er det pause! 

Alt i alt var en en god (og veldig slitsom) opplevelse å være med på Camilla sin -time. For meg var det også ekstra motiverende å kunne bruke både Trine og Carina som motivatorer, ved at jeg i hvertfall ikke skulle jobbe noe dårligere enn de. er som sagt ett av mine favorittkonsepter her i SiT, og jeg anbefaler deg virkelig å ta turen en eller gjerne flere ganger nå frem mot jul. Kanskje finner du deg til og med en ny favorittime? 

Ikke like lett å få alle til å hoppe på likt..
.. men vi fikk det til til slutt!..
Ønsker dere en sprek og deilig helg!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar