søndag 15. juni 2014

Groviser

Lange lyse sommerdager byr på bading, soling og strandaktiviteter. På pakkelisten står både solkrem, håndkle, volleyball og badetøy, og sist men ikke minst - nok mat og drikke til å holde ut i mange timer. For det er lite man blir like sulten av som å bade og være i aktivitet hele dagen lang!

De siste ukene har jeg lagt min elsk på noen utrolig gode, smakfulle og supersunne rundtstykker, som passer perfekt å ta med på stranden. De er til og med så gode at du ikke trenger pålegg! Det er bare å slenge et par stykker i en pose, og putte de i sekken sammen med vannflasken og badetøyet.

Oppskriften rundstykkene tar utgangspunkt i har jeg fått av min fanastiske venninne og gode kollega her i SiT, Karoline. Og det som er så deilig med oppskriften, er at det egentlig ikke er noen oppskrift å følge. Du slumper bare sammen det du måtte ha i skuffer og skap, tilpasser med vann, og kladder det sammen på en bakeplate - enklere kan det faktisk ikke bli. 


Da jeg skulle rydde ut av kjøkkenskapene mine nå før sommeren, fant jeg disse ingrediensene som jeg brukte i rundtstykkene:

- En halv pose ferdig grov brødblanding
- Linfrø
- Solsikkekjerner
- Gresskarkjerner
- Tørkede aprikoser
- Hasselnøtter
- Kruskakli
- Rugmel
- Byggmel
- Fibra fullkornsmel
- Gjær
- Tørkede tranebær
- Svisker
- Sesamfrø
- Mandler
- Salt
- Vann

Så er det bare å hakke opp nøtter og tørket frukt, blande sammen en passelig mengde av de ulike ingrediensene, tilpasse med vann og la deigen forheve en times tid, før du kladdet de utover på en bakeplate og steker de i ca 25 minutter på 180 grader! Namnamnam!





Nydelig både helt uten pålegg, med smør og ferske jordbær, eller med skinke og hvitost - prøv deg frem og finn din favoritt!

Vel bekomme :)


Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar