søndag 4. mai 2014

Flyt - vårt nye timekonsept


Vi har endelig kommet til mai måned, eksamenstiden er godt i gang, og det samme er eksamenstimeplanen her i SiT Idrett. På den nye timeplanen har vi også startet med et helt nytt timekonsept – nemlig «Flyt». Flyt er en veldig fin og rolig time med relativt lav intensitet, og gjennom timen har du kun fokus på deg selv og din egen kropp. Vi har valgt å starte med dette nye timekonseptet på eksamenstimeplanen av den enkle grunn at vi er inne i en tid av året hvor vi gjerne er litt ekstra stressa og sitter i ro i samme stilling mange timer i løpet av dagen. På grunn av dette er det lett å bli anspent i både skuldre og nakke, og muskulaturen i hoftepartiet blir vant til en inaktiv sittestilling som gjør den både stram og lite bevegelig. Flyt-timen skal hjelpe til og motvirke både spenninger, stive muskler og ikke minst hjelpe deg med å gi slipp på noe av stresset.

Den nye timen er litt kortere enn de andre «kropp- og sjel-timene» vi har her i SiT, nettopp fordi du skal kunne ta deg tid til å gå på denne timen selv om du har veldig mye å gjøre. Timen finner du mandager klokken 16.00 på Dragvoll, torsdager 18.30 på Portalen, og lørdager 11.30 på Gløshaugen. De tre flotte og dyktige instruktørene Trine, Lene og Camilla har timene hhv. på Dragvoll, Portalen og Gløshaugen. Tidligere denne uken tok jeg en liten prat med de tre jentene for å høre hva de har å si om den nye timen Flyt.


Hvorfor skal man dra på «Flyt»? Og hva kan man forvente av timen?
Trine: Fordi det er bra for toppen og bra for kroppen :) Om du går regelmessig på Flyt kan du oppleve at du blir litt meir tøyelig her og der, kanskje litt mindre skader pga bedre mobilitet, men du må ikkje gå fast for å få utbytte. Om du berre treng å roe ned er dette timen du skal velge. Som navnet tilseier er det fokus på jevne overgangar og lite brå bevegelsar. For enkelte kan det kanskje virke litt skummelt at timen er «yogainspirert», men det betyr ikkje at det er mange vanskelige posisjonar eller at ein må være slangemenneske for å få utbytte – timen er definitivt for alle og krev ingen yogaerfaring eller forkunnskap. Dersom du har prøvd Smidig er Flyt peace of cake, da timen kan sammenlignast med ein kortare smidigtime uten rein styrkedel.
Camilla: Som Trine påpeker, ligner timen veldig på Smidig, men har kanskje et enda større fokus på å styrke holdning. Man kan forvente en del yogasekvenser, men disse vil instruktøren veilede deg godt gjennom. Det vil også bli litt for å styrke kjernemuskulatur, en del tøying og en laaang avspenning;)
Lene: Alt i alt handler jo slike mindfulness-timer om å finne en balanse mellom å bruke kroppen og å la den slappe av. I tillegg blir det godt for alle «sittemuskler» å bli kvikket opp og skjemt bort litt når det står på som verst med innleveringer og eksamener. Kanskje deltakerne også kan finne elementer de kan ta med seg i den stressende hverdagen? Det hadde jo vært veldig fint :)
Ser dere frem til å ha det nye timekonseptet «Flyt»?

Lene: Dette er første gang jeg skal ha en body and mind-time, og jeg gleder meg veldig! Det er godt å kjenne at trening ikke bare trenger å være hard styrke eller kondisjon med mye futt og fart, men lære mer om hvordan kroppen henger sammen og jobber helhetlig.

Trine: Eg har hatt Smidig heile dette semesteret, så eg har prøvd meg på lignande timekonsept tidligare – dvs eg veit at eg trivst med denne timetypen. I starten var det veldig uvant å snakke rolig, og instruere så rolige bevegelsar, da eg har mest erfaring fra spin og step der intensiteten er mykje høgare. Likevel har eg oppdaga at eg kan vera rolig og «snill» også :) Merkar også at min eigen kropp har godt av det, og det gir ekstra motivasjon for å ha timen! Første flyt-timen var eg litt usikker på korleis eg skulle legge det opp, om det skulle gå enda roligare enn på smidig og slikt, men no har eg fått alt på plass.

Camilla: JA! Er for tiden Smidig-frelst og er både artig å få repetert det jeg lærte på yogakurset, og å bruke noe av det jeg har lært på PT-kurs denne våren. Og uansett hvor kleint det kan høres ut med «kropp og sjel»-time, er det en grunn til at disse timene er populære – VI HAR SÅ GODT AV DET!


Hvordan legger dere opp timene deres?

Lene: Jeg har gått mye på smidig-timer, og har plukket med meg det jeg har likt best og satt det sammen til min egen time. Jeg elsker å få inspirasjon og ny kunnskap fra de flotte kollegene mine! Jeg håper at øvelsene vil falle i smak hos andre også, og at både nybegynnere og mer erfarne får utbytte av timen. Jeg har tai chi-inspirert oppvarming, en seksjon med solhilsen, en med kriger, deretter litt balanseøvelser. Delen med dynamiske øvelser sklir over til tøying, som igjen sklir over til avspenningsdelen. I alle delene prøver jeg å legge opp til flere alternativer slik at alle skal få jobbe etter eget ønske. Mange vil nok dessuten oppleve at det tar forholdsvis kort tid å bli kjent med øvelsene og at bare etter litt øving blir man mye bedre! :)

Camilla: På min Flyt-time snakker vi først litt om kroppsholdning og «stiller inn» kroppen. Deretter jobber vi oss gjennom solhilsen A og B, noen krigerstillinger, tøyer hofteleddsbøyere og setet. Etter en rotasjon av ryggsøylen går vi videre til å fokusere mer på styrking av core. Tilslutt er det 10min med avspenning og litt ekstra tøying. Jeg har i denne delen valgt å legge vekt på å fjerne spenniger i muskulaturen og tøying av skuldre og nakke.

Trine: Min time startar ståande før vi bevegar oss ned på matta i sittande og liggande posisjon. Fokus på tøying, strekking og kroppsholdning er gjennomgåande element gjennom heile timen.  Vi startar med litt lett oppvarming der vi fokuserer på bevegelse i rygg og skuldre, og det å ha ei sterk kjerne under utføring av dei kommande øvelsane. Deretter følger ein variant av «solhilsen» som tar oss over i krigerposisjonar, litt balanse og øvelsar for kjernemuskulatur og rygg, før vi går over til meir reine tøyeøvelsar, og til sist avspenning. Første halvdel av timen er aktiv og består av store bevegelsar satt i system slik at du blir varm, og siste del inneheld lengre tøye- og avspenningssekvensar der du roar heilt ned. Eg har lagt det opp på denne måten for å få (nettopp) best mulig flyt i timen: når du først er nede på rompa skal du ikkje opp igjen i ståande posisjon. I tillegg har eg lagt vekt på at ein skal rekke å bli tilstrekkeleg varm i muskulaturen før ein startar dei reine tøyeøvelsane.

Og en liten personlig hilsen fra dere til medlemmene våre nå i eksamenstiden?
Lene: Jeg håper folk tar seg tid til en velfortjent pause, timen varer kun i 45 minutter, og jeg lover at du kommer til å gå ut litt mindre stressa og litt mer avslappet enn da du gikk inn! Har du ikke prøvd denne typen timer før, så ta utfordringen ;) Portalen kl 18.30 på torsdager!

Trine: Ikkje tenk at det er vekkasta å bruke tid på ein slik time. Alle har godt av litt tøy, strekk og innoverfokus, og det tar deg kun 45 minutt. Timen er sjølvsagt ikkje berre for dei eksamensstressa, men også for eksempel for guttaboys og andre som løftar mykje vekter: mindre spenningar --> bedre kontakt med muskulaturen --> bedre teknikk og tyngre vekter på neste trening ;) Eg har Flyt fast mandagar på Dragvoll kl 16.00, håpar å sjå deg der!
Camilla: Blir nok en gjenganger i et slikt innlegg, men selv om det er eksamenstid – BEVEG DEG! Samma om du blir med på en gruppetime, går til skolen, trener styrke eller spiller fotball. Bare 30 minutter daglig kan gjøre deg mer produktiv og opplagt :D 
Jeg slenger meg på oppfordringene fra jentene om å holde kroppen i bevegelse også nå i den hektiske eksamenstiden vi er inne i. Vi vet jo alle sammen hvilke fantastiske effekter litt trening og fysisk aktivitet har på kroppen, for søvnen og ikke minst for konsentrasjonen! Ta utfordringen, og kom deg på en nedstressende og herlig flyt-time! :)
Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar