søndag 19. april 2015

Spin2 med Anna

Det å starte lørdagen med en knallbra treningsøkt setter energinivået for resten av helgen, så i går ble jeg med på Annas Spin2 10.30 på Portalen for å gi helgen en skikkelig kickstart. Til det har jeg bare to kommentarer; råbra dame og råbra time! Og har du allerede vært på time med henne, ja da vet du hva jeg snakker om!

Bergensjenta Anna startet som instruktør her hos oss i SiT for litt over et halvt år siden. Trening er en stor del av hverdagen hennes fordi det gir henne overskudd, motivasjon og energiboost! Anna har alltid vært glad i trening og fysisk aktivitet, enten det har vært gjennom lagsport eller individuelle idretter, med både konkurransepreget fokus og fokus på egen prestasjon. Og gjennom aktivitetslære og idrettslinje på folkehøgskole har hun blitt introdusert til en rekke ulike aktivitetstyper.


Selv om Annas første møte med spinningsykkelen ikke var spesielt motvierende, da hun syntes musikken var dårlig og med alt for lite energi, og ikke skjønte hun hvordan noen kunne bruke noe så kjedelig som spinning til å trene kondisjon. Da hun studerte i København året etterpå, derimot, fikk hun virkelig opp øynene for hvor morsomt, hardt og effektivt spinning egentlig kan være.



«Danskene kan virkelig sykle! Instruktørene var utrolig motiverende, de hadde variert program og energisk musikk! Tror det var da jeg fikk litt lyst å prøve meg på instruktørrollen, det virket så kjekt!»



Anna synes det å være spinninginstruktør er utrolig gøy! Det å få lov til å skreddersy timen slik du vil, se at deltagerene følger programmet, blir slitne, svetter og kjemper pulsen stadig oppover synes hun er givende. I tillegg får man jo også en god treningsøkt selv. Det at timene skal gå fort ved å ha et såpass variert program at deltagerene ikke rekker å tenke over hvor tungt det er, er noe av det viktigste når hun skal sette sammen en time. Da kan man være i nuet, fokusere på den konkrete oppgaven, og forhåpentligvis klare å holde høy intensitet gjennom hele timen. Hun mener også det er en fordel å gå på samme time flere ganger, da man etterhvert kjenner programmet og lettere vet når man kan gi det lille ekstra. Og det å ha faste deltagere er noe av det morsomste med instruktørrollen, forteller Anna.


Og som en oppsummering av gårsdagens spinning må jeg gjenta det jeg skrev på toppen av innlegget. Anna er en råbra instruktør, med et stort smil, masse energi – og ikke minst er hun god til å pushe deg i de partiene du virkelig trenger det. Og selvfølgelig er det et kjempepluss at musikken er knallbra og fungerer til de ulike spinningvariasjonene hun har lagt til. Spin2 er virkelig en av mine favorittimer, da variasjon i «øvelser» og musikkbruk gjør at timen stort sett flyr av gårde. Jeg storkoste meg på timen, enda det kanskje er en rar ting å si når man blir så sliten at man bare så vidt klarer å gjennomføre. Selv om jeg virkelig fikk tatt meg ut, gikk jeg ut fra timen med mer energi enn da jeg kom inn!


Tusen takk for en fantastisk start på både lørdagen og hele helgen – du er rett og slett rå, Anna!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar