onsdag 29. oktober 2014

StepMoves med Trine

Denne uken fikk jeg endelig tatt turen på StepMoves! Denne timen har byttet navn fra Dansstep til StepMoves dette semesteret, og heter Moves fordi det er en koreografitime – altså store bevegelser satt i system. Vi har også MovesTribal og MovesFunk, i tillegg til Step&Core som har samme konsept, men er litt enklere koreografisk. Og hvis man vil ha litt mer snurr, shake og schwong, bør man i følge Trine prøve en av Moves-timene våre!

Jeg har lenge tenkt at jeg må komme meg på denne timen for å få testet den ut, men stort sett har jeg veiledningsvakt på idrettsbygget vårt på Gløs på mandager, og da krasjer det «dessverre». Jeg har nemlig ikke så veldig god erfaring med step-timer, enda det at jeg faktisk jobber som aerobicinstruktør burde tilsi noe heeelt annet. De få gangene jeg har vært på ulike step-timer, føler jeg at jeg ikke klarer å henge med på nivået på timen og at step-kassen rett og slett slår seg vrang og jobber mot meg.


Derfor måtte jeg manne meg opp denne mandagen, da jeg for en gangs skyld hadde mulighet til å få testet ut timen. Jeg hadde selvfølgelig alliert meg med to gode venninner, Elisabeth og Synne, for å ikke føle meg helt alene på timen siden de også var nye på StepMoves. Jeg kan jo innrømme at det å føle seg mindre god på en step-time ikke akkurat styrker selvtillitten som instruktør. Jeg visste at både Camilla og Ann Magritt som også er instruktører her i SiT skulle på timen, men de er rett og slett rågode og sto selvfølgelig på første rad!


Trine informerer på starten av timen om at hun har lagt opp til tre blokker (tre deler), da hun mener det blir passe mange trinn og passe utfordrende. Målet med timen er altså en litt utfordrende time der man må tenke, men hvor man også skal få opp pulsen. Jeg, som den lite erfarne step´eren jeg er, slet med å henge på allerede under oppvarmingen, og tanken slo meg at jeg egentlig ikke hadde noe der å gjøre. Likevel prøvde jeg å holde fokus, og som den pedagogiske og dyktige instruktøren Trine er, gikk det bedre etterhvert. Problemet mitt var at med en gang jeg følte jeg hadde kontroll på trinnene tidlig i en av blokkene, så skulle vi selvfølgelig avansere. Og slik gikk det videre gjennom hele timen, hver gang jeg begynte å få det til – så skulle det absolutt bli enda vanskeligere. Og til tider hoppet og «danset» jeg rundt som en klovn, og var glad for å stå på bakerste rad slik at jeg slapp å være underholdning for alle andre!

Plusle flyge ein rundt stepen og gløyme at ein trena. Stepmoves e timen der eg nesten når maxpuls samtidig som eg alltid bli støl i mage og rygg pga trinn som utfordra kjernemuskulaturen. - Trine, instruktør

Det jeg heldigvis erfarte ettersom alle blokkene ble lært ut, og jeg fikk mange nok runder til å lære meg alle trinnene, var at det faktisk ble utrolig artig (og ja, jeg hadde nok skrevet at dette var en bra time selv om jeg ikke hadde klart å henge med også) men tro meg – det var skikkelig gøy! Det å gå fra å klovne rundt både over, under og på siden av step´en til å klare å (i hvertfall nogen lunde) henge med da vi satt sammen blokkene mot slutten av timen, ga en vanvittig stor mestringsfølelse! Selvtillitten fløy i været, og jeg hadde det kjempeartig! Jeg tror til og med det lurte seg frem et stort smil under finalerundene! Wooho!



Trine er, som jeg skrev over, en utrolig dyktig og flink instruktør. Det er en fryd å være på time med denne dama! Maken til engasjement, energi og treningsglede skal man lete lenge etter. Trine startet å jobbe som instruktør i hjembygden sin allerede i 2006, og etter det startet hun her i SiT. I dag har hun de ulike timetypene spinning, smidig og stepmoves, i tillegg til at hun gjerne dukker opp som vikar på pump, step/pump og step&core. Etter å ha instruert i Zumba/Beatz i ett år, og hatt step&core i to, syntes hun dette semesteret at det var på tide å gå opp et nivå på utfordringsskalaen. Og siden det er enda større spillerom i forhold til hvordan man legger opp en StepMoves-time, så får hun utfordret seg enda litt mer!



Selv om jeg måtte manne meg opp for å gå på timen, er jeg utrolig glad for at jeg tok det lille steget ut av den velkjente og trygge komfortsonen og ble med på mandagens StepMoves! Det var utfordrende, og til tider ganske frustrerende, men også utrolig morsomt når man endelig fikk det til! I tillegg var det ordentlig slitsomt, og pulsen var høy og fin hele timen gjennom, så jammen meg ble det ikke en knallbra treningsøkt også! 
Tommel opp for Trine og StepMoves!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar