onsdag 24. august 2011

Å prøve nye ting, som å skifte sykkelslange på egen hånd...

Jeg sykler mye. Stort sett til og fra. Til trening og jobb, til skolen, til byen, til vors ettersom jeg alltid er sent ute og tenker at det går for sakte med bussen, men angrer ofte siden jeg som regel ender med svett festantrekk. Sykkel er med andre ord den beste fremkomstmåten etter min mening, dersom du bor i Trondheim by. Det er tidseffektivt, billig, gunstig for helsa og miljøet! Ulempen er at bysykling en gang i blant fører til punktering. Sykkelruta mi går ofte gjennom Møllenberg og Klæbuveien, og der er glasskår på veien et vanlig syn (argh!). Tidligere har jeg sverget til hjelp for å få reparert sykkeldekket, men i dag gjorde jeg det helt på egen hånd! Jeg har fått kyndig opplæring og sett det bli gjort før, og hadde sørget for påkrevd utstyr: Ny slange, dekkspake og pumpe. I tillegg er det lurt å skaffe seg olje for å smøre sykkelkjeden når man først er i gang.

Selve slangeskiftet gikk strålende. Jeg lekte til og med med tanken om å lage en videoblogg for å vise hvordan det skal gjøres, men da jeg skulle feste hjulet på sykkelen igjen sank selvtilliten ganske raskt. Jeg aner ikke hvor lenge jeg stod og knøla for å få hjul i samsvar med kjede og et utall tannhjul, så jeg måtte gå inn og google dekkskift. Fant ikke noe konkret til problemområdet, så jeg endte med å tegne av en sykkel og bruke det som "bruksanvisning" ved neste forsøk.
Skisse og dekkspatel. 

Så med nytt pågangsmot gikk jeg ut i bakgården på ny. Ny runde med fikling og knøling, og så på et mystisk vis kom det på plass, og pedalene kunne snurre uhindret rundt. Det var et gledens øyeblikk. Seansen ble avsluttet med en seiersrunde i bakgården, med vellykket testing av alle gir og bremser. Hurra! Jeg føler at mitt forhold til sykkelen har nådd nye høyder i formiddag. Jeg har tatt meg tid til å forstå noe av sykkelens anatomi, og det var verdt det. Takk for meg. 


Husk sykkelhjelm!
Marit Anne :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar