tirsdag 15. juli 2014

Koble av for å koble på?

Nylig leste jeg at det selges to millioner smarttelefoner her i Norge årlig. To millioner? Er ikke det vanvittig mye? Og nå har vi kommet så langt at både aviser, nettaviser, diverse blader og livsstilsmagasiner fronter forsidene sine med råd og tips til hvordan vi kan koble av fra hverdagen OG mobiltelefonen nå når vi har ferie. Senest i dag tidlig leste jeg artikkelen "stilletid - psykologens beste tips til mobilfri ferie", og det er skremmende hvor avhengige vi har blitt av denne lille teknologiske dingsen. Sjekk ut denne filmen for å få deg en liten vekker.

Til og med mobiloperatøren Chess oppfordrer oss i reklamene sine til å skru telefonen helt av innimellom nå i sommer, og det er med på å understreke hvor viktig det er å koble av fra den teknologiske mobilverdenen vi har blitt så avhengige av. En verden hvor vi døgnet rundt er tilgjengelige for alle andre. Enten det er jobb, venner, kjæreste eller familie, og vi har et konstant behov for å sjekke snapchat, lese epost, nettaviser, oppdatere instagram og facebook, tvittre og spille diverse mobilspill. 


Jeg kjenner til det selv, og vet at jeg absolutt ikke er bedre enn noen andre til å legge bort telefonen. Jeg blir faktisk litt stresset av å ikke oppdatere meg hele tiden, for hva om jeg går glipp av noe viktig? Og så må jeg nesten le litt av meg selv, for hvor viktig er det å åpne snapchat i det du får snappen, eller like bildet til bestekompisen i det det legges ut på instagram? I det siste har jeg også kjent litt på stresset i motsatt retning, når jeg føler jeg er for mye på telefonen. Jeg kjenner at jeg faktisk synes det er litt ubehagelig at den "kontrollerer" hverdagen min, og hva er vel ikke viktigere da enn å koble av fra denne tidstyven av en smarttelefon?

Jeg har nå innført mobilfri middag hjemme i familien, hvor man faktisk må spørre de andre om tillatelse hvis det ringer og man ønsker å ta den. Ganske teit og unødvendig regel, men det fungerer overraskende bra! Et annet tiltak som enkelt kan innføres når for eksempel vennegjengen møtes, er at alle må legge telefonene i en kurv når man kommer, slik at fokuset og oppmerksomheten kan være på hverandre hele kvelden :)

Så, hva har jeg gjort i dag egentlig? Stått opp, ruslet en tur med hunden min, plukket bringebær i hagen, ligget på gresset og luktet på sommeren, og den eneste planen for resten av dagen er å få meg en aldri så liten løpetur. Mobilen, den ligger inne i huset ett eller annet sted. Og der skal den bli liggende en stund til.


Legg deg på gresset, lukk øynene, dra inn den fantastiske lukten av sommer og kjenn hvordan solen lader opp batteriet ditt - for det er nemlig ikke bare telefonen som må lades nå i ferien ;)

Sommerklem fra Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar