onsdag 9. juli 2014

Fra student til heltidsjobb - hva gjør jeg med treningen?

Flere av våre spreke og flotte medlemmer avsluttet studiene nå til sommeren, og går ut i full jobb fra høsten av. For mange byr dette på utfordringer når det kommer til å opprettholde og vedlikeholde de gode treningsrutinene vi har innarbeidet oss etter mange år som frie og fleksible studenter. Det blir ikke noe mindre viktig å være flink til å trene selv om studieårene er ferdige, men det er skremmende mange som faller av treningen når man går fra student til heltidsjobb, og i hvertfall når det etterhvert kanskje kommer enda flere forpliktelser og familiemedlemmer til. 

I denne anledning har jeg tatt en liten prat med noen av de herlige jentene som tidligere jobbet her i SiT, men som nå har sluttet som instruktører hos oss på grunn endt studieforløp og fulltidsjobb. Ingvild, Christine og Marianne var alle studenter her i Trondheim, og jobbet i tillegg som instruktører i SiT Idrett i mange år. De tre flotte og spreke damene er nå spredt utover landet, og det var ordentlig hyggelig å få en liten oppfriskning på hva de driver med, og ikke minst var det interessant å høre hvordan de kombinerer treningen med jobb og familie :)



Hva har du gjort siden du var ferdig i Trondheim som student, og som instruktør i SiT?

Ingvild: Jeg var turnuslege på St.Olavs hospital i ett år før jeg hadde distriktsturnus på Hitra i et halvt år. Da jeg kom tilbake til Trondheim jobbet jeg som fastlegevikar før jeg og mannen min flyttet til Sandnes. Her jobber jeg som kombinert forsker og allmennlege. I tillegg jobber jeg som gruppetreningsinstruktør på Elixia Sandnes.

Christine: Etter eg var ferdig i Trondheim flytta eg til Ålesund der eg starta som turnuslege på sjukehuset. Eg bor fortsatt i Ålesund, men savner sjølvsagt Trondheim, og ikkje minst SiT!

Marianne: Jeg sluttet som instruktør i fjor sommer. Jeg var da var ferdig på studiet, og flyttet til Bodø for å begynne å jobbe som turnuslege der. Jeg var også gravid, og i februar ble jeg mamma til ei lita jente. Selv om jeg nå er i mammaperm bor jeg fortsatt i Bodø sammen med mann og barn. Vi trives godt, så blir nok nordpå en stund til!

Hvordan ser hverdagen din ut nå med tanke på trening?

Christine: Eg prøver fortsatt å få trent stortsett kvar dag. For min del fungerer det veldig fint å komme seg på trening rett etter jobb, og heller ta middagen litt seinare. Sofaen er nemlig farlig god å sitte i om eg havner der først. ;)

Marianne: Akkurat nå er jeg i mammaperm, så det blir mye trilleturer med barnevogn. Bodø kan by på nydelige turområder, og overraskende mange topper og fjell har traktorvei nesten helt opp og er således tilgjengelig med barnevogn. Jeg forsøker også å snike inn en økt eller to på treningssenteret eller utendørs i løpet av uka, men dette er mest for å få litt tid for meg selv, og fordi jeg tror trening er viktig for humøret og psyken. I hvert fall for meg!

Ingvild: Jeg jogger ute, trener yoga og har timer på Elixia. Hvis jeg ser at jeg ikke rekker en treningsøkt er det hverdagsaktiviteter som gjelder. Da finner du meg i full marsj med barnevogn eller bæremeis på vei til butikk eller postkontor..! Og i garasjen står det en kettlebell og det er montert en stang til hang-ups... Inspirasjon til trening kan man finne mange steder, blant annet på instagram! Der har jeg glidd inn i et yogamiljø (@mind_act) og både bilder og tekst hos andre motiverer til å trene videre. Men vær forsiktig, det kan være både avhengighetsskapende og en tidstyv!! ;)

Ingvild på Vedafjell i Sandnes

Hvilken type trening/hva slags økter prioriterer du i tidsklemma og i de travleste ukene?

Marianne: Jeg forsøker å prioritere en eller to styrkeøkter i uka. Hovedsakelig funksjonell trening. Det blir mye gåing og ståing når man jobber på sykehus, så litt basisstyrke tror jeg er veldig viktig for å ikke bli helt ødelagt av lange vakter. Jeg var veldig heldig og var i god form hele graviditeten, og da gikk jeg mye på slyngetrening for å forsøke å opprettholde noe av kjernemuskalturen. Dette har jeg prøvd å fortsette med etter fødsel. Hvis jeg drar på saltimer eller organisert trening er det viktig for meg at det er en time som gir meg noe mer enn bare trening. Musikk som gir bevegelsestrang og lokker frem et smil, sånn at man kan koble helt ut alt annet, og bare være i bevegelse. Det gir veldig mye overskudd for meg. Og så går jeg såklart mye på tur med barnevogn da..

Ingvild: I de travleste ukene er det aktiviteter hvor sønnen min Henrik kan være med som gjelder, altså turer ute med vogn eller meis. Vi har mange bakker i nabolaget, og det å ha en ettåring på ryggen (10 kg pluss) mens man gjør noen bakkeintervaller er god kondistrening! Ellers prøver jeg å legge inn en yogaøkt eller to.

Christine: Det blir dessverre lite gruppetrening her, men eg prøver å trene variert, alt i frå roing til løping og sykling på sommar- og vårhalvåret. På vinteren blir det sirkeltrening, romaskin og tredemølle. Greit å gjere ein del forskjellig, så blir ein ikkje lei av noko.

Hva opplever du som den største utfordringen i forhold til å få nok tid til å trene så mye som du vil?

Ingvild: Vi fikk en sønn i april i fjor, og jeg skal ikke legge skjul på at det å få barn er en utfordring for treningsrutinene! Ellers er det å jobbe vakt noe som omrokkerer rutinene fra uke til uke. Man er trøtt og slapp etter nattvakt, og vaktarbeid gjør det vanskelig med faste avtaler. Ellers synes jeg ikke jobbtilværelsen i seg selv er et hinder for trening. Faktisk er man ofte mer rutinepreget med faste arbeidstider i jobbhverdagen enn i studietilværelsen, så på den måten kan det være enklere å legge inn faste treningstider.

Marianne: Jeg har aldri trent for å nå noe spesielt mål, men trener fordi jeg synes det gir overskudd og gjør meg gladere. Jeg synes derfor ikke det gjør noe at jeg ikke trener like mye nå som jeg gjorde da jeg var student, for det er masse andre ting i livet mitt akkurat nå som er viktigere for meg enn å trene mye. Jeg tror det absolutt er mulig å trene mye selv om man er i jobb, men det handler jo, som med alt annet, om prioriteringer.

Christine: Det er jo plutselig veldig lite fleksibelt å jobbe. Som student har ein kanskje nokre timar fri på morgonen, men i jobb er du ganske låst. Men med litt prioritering går det meste bra. :)

Spreke Christine

Hva er ditt beste tips til de som nå er ferdige med studenttilværelsen og skal gå over i fulltidsjobb fra høsten av?

Ingvild: Å opprettholde gode treningsvaner handler om å legge opp til en rutine som kan gjentas uke etter uke. Finn en aktivitet du trives med og som glir inn i hverdagen for øvrig. Kanskje vil du sykle til jobb? Eventuelt finne et treningsstudio som ligger mellom hjemmet ditt og jobben? Å ha en treningsmakker gjør det sosialt, og da kan trening være et godt alternativ til å gå på kafé! Og husk at trening gir overskudd :)

Marianne: Det blir jo som regel mer oppbundet tid når man begynner å jobbe, men samtidig blir det ordentlig fritid når det først er fritid. Mitt tips er derfor ganske klassisk; prøv å ikke ta med jobben hjem. Den følelsen av å ha helt fri når man har fri er helt fantastisk, og gjør at man slapper av på en helt annen måte. Jeg synes det ble lettere å prioritere tidkrevende aktiviteter (som for eksempel klatring og lengre fjellturer) da jeg begynte å jobbe fordi man ikke har tanken på ulest pensum man bør returnere til, i bakhodet..

Christine: Det er viktig å huske at det er når ein er sliten etter jobb at ein treng frisk luft og blodsirkulasjon. Om ein ikkje tek dei hardaste øktene på slike travle dagar, så er det i alle fall aldri feil med ein lett joggetur!

En liten sommerhilsen til studentene og SiT Idrett:

Ingvild: Som utflytta trønder og ihuga SiT-entusiast misunner jeg alle dere som nyter studietiden og kan møte venner og trene på Portalen, Gløs eller Dragvoll... Men livet er fint etter studietida også, og noen epoker skal man legge bak seg. Da er det fint å tenke tilbake på gode minner, og å vite at andre har overtatt arven og sørger for å gjøre Trondheim til en ekte Studenterstad!

Christine: Fortsatt god sommer til alle sammen! :)

Marianne: Det er gøy å trene på SIT med andre studenter, og det savner jeg! Jeg håper alle koser seg masse i sommerferien, og husker på at det er lov til å bare slappe av iblant også :)


Marianne og hennes skjønne datter

Jeg blir ordentlig glad av å lese det disse flotte damene skriver, og kanskje litt mindre bekymret for livet etter endt studietid. Det virker jo som at det absolutt ikke er noe problem å få tid til treningen, så lenge man bare strukturerer hverdagen og prioriterer det man ønsker å få gjort. Dessuten er det nok viktig å minne seg på at trening gir økt overskudd, påfyll av energi og bedre humør, og dermed blir det kanskje bittelitt lettere å prioritere :)

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar