fredag 19. februar 2016

En litt anerledes fredagspizza

Enda en uke er omme, og det er endelig fredag. Min favorittdag. Middagsplanene hos de fleste nordmenn består i dag av den nye norske nasjonalretten Taco eller hjemmelaget pizza. Hjemmelaget pizza er en av mine absolutte favorittmiddager, og denne gangen har jeg prøvd ut en ny variant; tunfiskpizza. 

Vi snakker ikke om den varianten hvor det er tunfisk oppå pizzaen, slik mange kanskje har smakt før. Nei, her er tunfisken en del av pizzabunnen, sammen med havregryn, oregano, salt og egg. Dette høres merkelig ut, og det så ganske merkelig ut mens jeg holdt på å lage det også. Men av og til blir man overrasket over hvor godt noe så merkelig kan smake!


Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk da jeg bestemte meg for å prøve ut denne pizzaen som et alternativ til vanlig hjemmelaget pizza. Men etter at den var kladdet sammen, stekt og smakt på, ble jeg overbevist. 
Nå for tiden florerer det av merkelige oppskrifter rundt omkring på ulike blogger på nettet, og ofte inneholder oppskriftene ingredienser jeg ikke en gang har hørt om tidligere. Likevel er det av og til artig å legge skepsisen til side, og prøve noe helt nytt! 


Oppskrift (for 2 personer)

Bunn:
60 g havregryn
2 bokser tunfisk
2 egg
oregano
1 ts salt

Fyll:
Her er det lov til å bruke det man liker best!
Fersk sjampinjong
Løk
Hvitløk
Pesto
Hakkede tomater
Ost
Auberginer
Ananas
Spinat
Ost til topping

Fremgangsmåte

1) Forvarm ovnen til 225 grader.

2) Sil vannet av tunfisken. Bland så tunfisk, egg, havregryn og oregano god sammen. Spe med vann hvis røren blir tørr.



3) Fordel "pizzadeigen" utover en bakeplate med bakepapir, og stek bunnen nederst i ovnen i ca 15 minutter (til den blir sprø).


4) Stek sjampinjong, løk og hvitløk sammen i litt olje


5) Sil ut en del av væsken av de hakkede tomatene. Fordel pesto utover den ferdigstekte bunnen, ha så på tomatene og ferdigstekt løk/sjampinjong/hvitløksblanding.




6) Legg så på det du ellers måtte ha lyst til å ha på pizzaen din. 




7) Strø over ost, og stek alt sammen i 12-15 minutter på nederste rille. Skjær opp og server!

God helg - håper det smaker!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar