søndag 25. oktober 2015

Stødig med Marit Anne

Nå i høst lanserte vi det helt nye timekonseptet Stødig her i SiT Idrett. Og som navnet tilsier er dette en time som virkelig utfordrer kjernemuskulaturen og hjelper deg med å bli mer stødig. Det er alltid gøy når vi lanserer nye konsept, og forrige torsdag tok jeg turen på Marit Anne sin time på Idrettsbygget Gløshaugen.

Marit Anne har jobbet som instruktør i SiT i snart 8 år og har prøvd seg i de fleste av timekonseptene vi har i SiT. Hun synes SiT Idretts gruppetimetilbud er veldig variert og oppdatert - noe for en hver smak! Selv liker denne spreke dama å gå på "enkle, harde" timer som RÅ og HardCore, litt roligere timer som smidig og yoga, og dansetimer som Beatz og Moves. Og dette semesteret har hun Beatz, Moves og Stødig selv.

Ettbeins knebøy - her må konsentrasjon og fokus til!
“Jeg digger jobben min som instruktør! Det er fantastisk å se deltakerne stå klare utenfor salen før timen begynner, og jeg vet at uansett om dagen har vært god eller dårlig, så vil alt være glemt når musikken skrus på og vi skal trene sammen den neste timen, uten å måtte tenke på omverdenen. Det er en god avkobling!” 
- Marit Anne

Flyver - utfordrende for balansen
Marit Anne forteller at Stødig! er en gruppetime som er bygd opp som en styrketime med egen kroppsvekt, med fokus på kjernemuskulatur og balanseøvelser - det som gjør oss stødige i hverdagen. Å ha en sterk kjerne (mage/rygg) er viktig både for skadeforebygging og for å få mer ut av annen aktivitet. Mye av det vi gjør i løpet av en dag handler om et samspill mellom armer og bein, og for å få dette samspillet best mulig er det kjernemuskulaturen, det viktige mellomleddet, som må trå til. Hun sier også at man på Stødig kanskje ikke vil oppleve det samme hardkjøret som du kan finne i andre timer, for her skal man ta seg tid til å gjøre øvelsene riktige. Kvalitet over kvantitet.

“Jeg er fornøyd dersom treningsuka mi består av både RÅSKAP og OMTANKE. Råskap er slik trening som skyver deg litt ut av komfortsonen, der du virkelig kjenner blodpumpa i kroppen og du må jobbe litt mentalt for å fullføre. Med omtanke mener jeg å roe ned, bruke pusten aktivt slik som det for eksempel gjøres i yoga. Jeg har også veldig tro på at bevegelighetstrening (tøyning, foamroller, massasje med ball) er veien å gå for mer kroppslig velvære.” - Marit Anne

Alltid blid som en sol!
Marit Anne er ett av mine store trenings- og instruktørforbilder. Hun er en dame som alltid er i strålende humør, full av energi, og hun inspirerer meg alltid til å ville jobbe mot å bli en enda bedre instruktør. Det å være på Stødig!-timen hennes ga meg enneffektiv treningsøkt og en god opplevelse. Vi jobbet med mange utfordrende øvelser, og mye i så rolig tempo at du hele tiden har mulighet til å kjenne etter og kontrollere at du arbeider riktig med de ulike øvelsene. Som Marit Anne sa, kvalitet over kvantitet. Og frykt ikke, for selv om vi jobbet mye i rolig tempo, var det både slitsomt og utfordrende.


Håper dere har hatt en sprek og fin helg, og at dere er klare for en ny og svett uke!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar