tirsdag 25. september 2012

Topptur til Snøhetta (2286 moh.)

Utsikt mot sørvest, fra toppen av Snøhetta

Søndag 23. september dro vi 8 spreke jenter tidlig avgårde med tog fra Trondheim til Hjerkinn, fulle av forventninger og masse energi. På agendaen; Topptur til Snøhetta (2286 moh.)!

Snøhetta ble lenge antatt å være Norges høyeste fjelltopp, og spiller en vesentlig rolle i nasjonalromantikkens ideologi om fjellnorge. "Enige og tro til Dovre faller", er et kjent sitat fra grunnlovens fedre på Eidsvoll, og vitner om fjellets betydning. (kilde; ut.no)

Snøhetta mot nord. Opp dit skal vi!
Snøhetta ligger på Dovrefjell, i Dovre kommune, nær grensen til Oppdal og Lesja. Fjellet ligger i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark. Snøhetta er det høyeste fjellet i Norge utenfor Jotunheimen, og Stortoppen (som vi besteg) er nummer 24 på listen over Norges høyeste fjell. Toppene på massivet, fra vest mot nord og øst er:

- Vesttoppen 2253 moh
- Hettpiggen 2261 moh
- Middtoppen 2278 moh
- Stortoppen 2286 moh

Både vesttoppen og stortoppen bestiges greit til fots, men resten av fjellet krever klatring. Traversen mellom hovedtoppen og vesttoppen er en klassisk klatretravers. DNT-hyttene Reinheim, Snøheim (som vi gikk fra) og Åmotdalshytta ligger på hver sin side av fjellet. Man kan fint kombinere topptur til Snøhetta med overnatting på en av hyttene før og etter, og ta turen inn/ut til selve hytten som egne dagsetapper, noe vi gjerne skulle gjort om vi hadde hatt litt bedre tid!
Dovrefjell har også en villreinstamme som i nyere tid har vært truet med utryddelse, derav er bilveien inn til Snøheim stengt på dagtid, og eneste mulighet for å komme seg inn, er å gå 14km eller ta skyttelbussen som går flere ganger om dagen (vi valgte det siste pga "tidsklemma").

Slik la vi opp turen:

18.30 - Skyttelbuss tilbake til Hjerkinn stasjon
18.47 - Tog tilbake til Trondheim

Reinsdyrspaviljongen
Vi tok altså toget fra Trondheim sentralstasjon søndag morgen, og etter litt over 2 timer ankom vi Hjerkinn stasjon. Da vi kom dit hadde vi god tid før skyttelbussen inn til Snøheim gikk, så vi tok turen opp til "reinsdyrspaviljongen" som ligger ca 2 km fra stasjonen som et utsiktspunkt mot selve snøhetta. Denne paviljongen er tegnet av arkitektfirmaet "Snøhetta", og er interessant å se for arkitektstudenter på tur! Inne i paviljongen var det en kjempefin peis, og masse ved, og når man har god tid, sekkene fulle av pølser og pinnebrøddeig - hvorfor vente? Vi fyrte opp bål, grillet og koste oss. Både pølser og pinnebrød smakte utrolig godt, og var en fin forhåndsoppladning til selve toppturen.
Utsikt mot snøhetta fra innsiden av paviljongen

Ellen lager pølsespyd!
Barnehagebarna er fascinert av det fine bålet

Grilling av pølser og pinnebrød - fin oppladning
til selve toppturen!
Vi gikk ned fra paviljongen, gode og mette, og rakk akkurat skyttelbussen inn til Snøheim. Etter ca 15-20 min ankom vi startstedet for selve toppturen vår. På Snøheim fylte vi flaskene og besøkte toalettet, før vi gav oss ut på tur. Målet var å nå toppen av det massive fjellet, som allerede hadde fått på seg deler av den hvite hetten. Det var delvis overskyet og temperatur på noen plussgrader da vi startet turen. Vi ble litt spredt på vei oppover, da noen sliter med vonde knær og smerter i ryggen, og det er godt å gå i sitt eget tempo. På veien oppover økte vinden betraktelig, og gradestokken sank noen hakk under null. Vi nådde toppen etter ca 2 timer, og mens vi hadde photoshoot og pause klarnet det delvis opp -  det ble helt fantastisk utsikt! Vi tok mange fine bilder, fylte på med væske og sjokolade, før vi startet nedstigningen. Det var surt og kaldt, så ordentlig matpause fikk vente til vi kom litt lengre ned i fjellsiden. Vel nede ved Snøheim ble noen av oss fristet til å bade i et nærliggende vann, delvis dekket av is som måtte knuses med stein. Snakk om forskrudde og sporty jenter!

På vei oppover!
Mye fint å ta bilde av :)
Ivrige fotografer!
Kristin, Frøydis, Silje og Katrine på vei oppover!

Silje, Frøydis og Ellen på toppen!

Ellen og den fine utsikten!

Nina og Frøydis på toppen

Utsikt mot øst

Utsikt mot vest

Hoppende glad for å nå toppen i klarvær!

"Dit skal vi på klatretur neste gang!"

Militærinnstalasjonen på toppen, ikke like pen som utsikten og fjellene
rundt! Men det var godt å stå i le for vinden!

Ellen og Frøydis - matpause på vei
ned.
Fornøyde jenter på vei ned!

Og gærne jenter som isbadet!

Solo - alltid
godt etter tur!
Bussen skulle vi ta tilbake 18.30, og siden det er dårlig korrespondanse med togene, var det lagt opp til at vi måtte vente på Hjerkinn stasjon i 1,5 t før vi skulle ta toget tilbake 20.30. Heldigvis ankom bussjåføren Snøheim i god tid før 18.30, han var medgjørlig og svært hyggelig, og dermed kom vi oss av gårde før tiden slik at vi rakk toget som skulle gå 18.47 med 2 minutter! Det ble ekstra god stemning da vi fant ut at vi kunne være tilbake i Trondheim 2,5 time før vi egentlig skulle!

For mer info, og tips til andre ruter i forbindelse med topptur på Snøhetta:
For nærmere informasjon om skyttelbussen og bilkjøring inn til Snøheim:

En svært fornøyd jentegjeng etter en kjempefin opplevelse! Godt med et skikkelig avbrekk i en ellers travel hverdag :)