lørdag 21. mai 2016

Kom deg ut!

Våren er her endelig for fullt, en tid som går så alt, alt for fort. 17. mai er en dag jeg ser frem til i lang tid, og jeg gleder meg alltid til en hel dag med mye morro, is, flagg, bunad og glade mennesker. Og nå er det plutselig snart en hel uke siden. Jeg får alltid på denne tiden av året en liten følelse av at tiden løper fra meg.

Kan det kanskje ha noe å gjøre med at våren er en tid man gjerne lengter så lenge etter. Jeg for min del kjenner i hvertfall at helt fra jeg merker det første draget av den kalde, skarpe høstluften en gang i september, så gleder jeg meg allerede til våren. Ikke at jeg ikke liker julen, skisesongen eller påsken, men våren er nok min favoritt. Alt våkner på en måte til liv på nytt.

Det eneste som er litt kjipt når man er student og det er vår, er at man ofte forbinder denne tiden med det å sitte inne på lesesalen og forberede seg til eksamener. Lange dager med lite variasjon, og alltid en følelse av at man ikke får gjort nok. Verken lest nok, trent nok, sovet nok, spist bra nok, vært sosial nok, kost seg nok, eller vært nok ute. Og følelsen av at man ikke strekker til i egen hverdag hjelper dessverre hverken på motivasjonen eller mestringsfølelsen.

Så jeg foreslår at vi senker skuldrene et par hakk. At du prioriterer søvn, riktig mat og fysisk aktivitet. For vi vet innerst inne at om vi gjør det så blir vi også mer produktive, vi konsentrerer oss bedre, vi sover bedre, vi får mer energi, og vi blir faktisk også i bedre humør.

Nyere forskning viser faktisk at det beste vi kan gjøre mot oss selv når det kommer til trening og fysisk aktivitet, er å legge øktene utendørs. Ikke fordi det gir bedre fysisk utbytte, men fordi den mentale effekten er større. Jeg mener ikke at man kun skal trene ute, for jeg er også en forkjemper for gleden av å gå på gruppetimer og for styrketrening innendørs, men å kombinere øktene vi har inne med noen økter ute, det tror jeg vi ville hatt utrolig godt av alle sammen!


Så i dag startet jeg dagen med en frisk tur i regn og gjørme opp til Geitfjellet sammen med min gode venninne, treningskamerat og kollega Tone. Det ga oss en ordentlig deilig start på dagen, og gjør at det for øyeblikket går litt lettere å konsentrere seg om skolearbeidet. Man får luftet og klargjort hodet på en fantastisk måte når man kommer seg ut.


Jeg har også en annen god venninne som er forkjemper for at vi skal bruke den flotte naturen vår som leke- og aktivitetsplass. Og som et avbrekk i eksamenslesingen foreslår jeg at du tar deg tid til å lese hennes fine blogginnlegg på turjenter.no. Tommel opp for Ina!

Ønsker dere en sprek og deilig helg!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar