mandag 28. september 2015

Oslos Bratteste

Av en eller annen grunn fikk jeg det denne høsten for meg at jeg skulle prøve meg på ett eller to av de populære motbakkeløpene som arrangeres landet over, og som en oppfølging til forrige helgs løp, sto denne helgen Oslos Bratteste på planen.



Hovedgrunnen for å delta var ikke akkurat det at forrige helgs løp ga mersmak, men har man meldt seg på, så må man i hvertfall gi det et forsøk. Og motbakkeløp av denne typen er egentlig en konkurranseform med ganske lav terskel. For man må ikke nødvendigvis være konkurranseutøver eller supermosjonist for å delta, og mange som er med tar det kun som en søndagstur. Hardt er det nå likevel, og i hvertfall når konkurranseinstinktet kicker inn. 


Etter å nå ha deltatt i mine to første motbakkeløp, har jeg både erfart og skjønt at for å gjøre det bra i denne typen idrett er det nok lurt å trene litt mer spesifikt i forkant. Å gå over lengre tid i så bratt terreng er uvant for folk flest, og jeg vet at ved å trene spesifikt inn mot løpene, ville nok min opplevelse av gjennomføringen også blitt bedre. 



Og da dukker kanskje spørsmålet om hva, hvordan og hvor mye man burde trene opp. Kanskje tenker du også at du ikke nødvendigvis vil bli så mye bedre til å løpe og gå i motbakker uten å gjøre akkurat det, nemlig trene i motbakke. Det å være allsidig og i generelt god form er alltid en fordel, og her vil du ved å benytte deg av gruppetreningstilbudet vårt, eller ved å trene styrke og kondisjon på sentrene våre komme langt på vei. Men visste du også at vi gjennom NTNUI Mosjon tilbyr egne treninger med motbakkeintervaller?

NTNUI Mosjon er en del av NTNUI som skal sikre et lavterskeltilbud for alle studenter som er medlem i NTNUI og SiT. Tilbudet er åpent for alle og en hver, og det eneste du trenger å gjøre er å møte opp. Timebeskrivelsene for mosjonstilbudet finner du ved å følge denne linken, og som du ser nederst på siden har de et eget tilbud om motbakkeintervaller. Denne økten er som de skriver en økt for alle, og intervallene kjøres fra Bakklandet og opp til Festningen. Timen kan du være med på hver fredag, og oppmøte er i resepsjonen på Idrettsbygget Gløshaugen. 

Ønsker dere en sprek og herlig mandag!

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar