fredag 22. november 2013

NiH Fitness Convention 2013


I helgen som var arrangerte Norges Idrettshøgskole NiH fitness convention, og arrangementet ble større enn noen gang tidligere. Totalt var det 128 aktiviteter man kunne være med på, både timer, kurs og foredrag, fordelt på fredag kveld, lørdag og søndag. Prosjektleder Beate Torset ved NiH skrøt av at deltagerene kunne få med seg mange nye, spennende konsepter som for eksempel funksjonelle treningsbur, aktobatikkyoga, TRX-RIP-trainer og mye, mye mer. I tillegg til de ulike klassene og timene ble det også blant annet presentert nye funn innen fitness- og idrettsforskningen gjennom ulike foredrag.

Sindre og Marthe T
Ida M og Sindre
Sindre og Silje L
Som jeg skrev i forrige innlegg er dette en type arrangement vi instruktører, og selvfølgelig alle andre som er opptatt av trening, helse og livsstil, gjerne deltar på. Som instruktør lærer vi mye nytt, både teori og praksis, og henter mye inspirasjon til egne timer. I fjor var jeg selv med som deltager på conventionen, men i år strakk ikke tiden til. Derimot var det flere andre som tok turen, og under kommer en liten oppsummering av hvordan de hadde det på NiH fitness convention 2013!


Hvorfor var dere med på convention?

Silje L: Jeg ble med på convention fordi jeg hadde lyst å prøve noen nye timekonsept, ha det gøy sammen med venner og mest av alt fordi jeg ville hente inspirasjon til mine egne timer.

Heidi: Jeg ville hente nye ideer og inspirasjon til timene mine på SiT.

Sindre: Få inspirasjon til ulike timer jeg har, få motivasjon som instruktør og det vi driver med. Og det er litt fint å reise med flere fra SiT Idrett og bli bedre kjent.

Merethe: For å lære noe nytt og ha det gøy! :)

Hvordan var helgen deres lagt opp?

Heidi: Hele lørdagen og søndagen var fylt med ulike treningstimer og foredrag. Kveldene gikk det derfor til avslapning og påfyll med energi. For min del ble det filmkveld med søsteren min, en perfekt måte å lade opp til en ny treningsdag!

Silje L: Jeg hadde egentlig planlagt å ha en timeplan som bestod av like mange foredrag som treningstimer, og kjøre annenhver trening og foredrag for å få pause mellom slagene, men da jeg kom ned til Oslo innsåg jeg at der var så mange kule treningstimer jeg ville bli med på, så da ble det mer trening enn foredrag. Lørdag var jeg innom stepin' out, krønsj fønk, Kangoo mix, BasisBall CentreCore, CardioEnergy og foredrag om markløft og knebøy. Søndag startet jeg med foredrag om livsstilsendring av Jeanette Roede før jeg fortsatte dagen med Corebar global og Omnia Strength. Etter lunsj var det nytt foredrag om sunn jenteidrett før dagen ble avsluttet med SatsEnergy og Yoga Uniao Flow.

Merethe: Helgen var lagt opp med gruppetimer og foredrag. Uheldigvis tråkket jeg over på lørdagen, så søndagen gikk jeg for det meste på ulike foredrag, men brukte også litt tid på å se på ulike timer og plukke med litt inspirasjon.

Sindre: Dro ned til Oslo på fredag ettermiddag, overnattet på hotell (fint med hotelfrokost før en hel dag trening). Så var det ca. 5 timer på lørdag og 5 timer på søndag. Søndag kveld tok noen av oss å spiste pizza før vi tok fly hjem.

Hvilken time eller hvilket foredrag var det aller beste?

Merethe: Det er litt vanskelig å si. Det var utrolig mange bra foredrag i år! Men likte veldig godt et om genetikk og trening, og et annet som omhandlet kosthold og trening.

Silje L: Jeg var egentlig veldig fornøyd med det meste og det er veldig vanskelig å trekke ut det beste. Kangoo mix (gå på youtube og sjekk ut hva det er) var den timen jeg smilte mest på, samtidig som det var veldig god trening. SatsEnergy var veldig bra og jeg kommer til å hente med meg inspirasjon til Puls fra denne timen, og Yoga var utrolig deilig å avslutte med ettersom det er tung, men rolig trening.

Sindre: Er jo veldig glad i step-timene, men også ulike pulstimer er gøy.

Heidi: Jeg tror det må være den siste timen på søndag ettermiddag: Yogaunião, en leken og akrobatisk yogatime. Blant annet ble vi utfordret til å balansere på hendene i ulike posisjoner. Jeg fikk ikke til alt, men det var likevel veldig gøy!

Heidi deltok på aktobatisk Yoga


Har dere lært eller erfart noe dere kan ta med dere videre i rollen som instruktører her i SiT?

Merethe: Ja, jeg har plukket med meg diverse fra de ulike timene og foredragene. Så der er stor sannsynlighet for at noe av dette dukker opp på vårens timer ;)

Heidi: Ja, det har jeg! Jeg kommer nok til å bruke noen av øvelsene jeg lærte i helga i mine egne timer. I tillegg kan man lære mye av de mange flinke instruktørene i måten de holder timer på.

Silje L: Jeg har fått med meg mye inspirasjon som jeg kan ta med meg tilbake til SiT, både når det kommer til nye steg og teknikker, samt inspirasjon fra flinke instruktører som tørr å gi av seg selv.

Sindre: Ja, har fått inspirasjon og motivasjon til DansStep og MovesTribal, pluss at man får ny giv som instruktør

Helgens høydepunkt?

Sindre: Det var to DansStep-timer som var utfordrende og fantastisk gøy å være med på!

Merethe: Litt usikker. Hele helgen var egentlig et eneste stort høydepunkt.

Silje L: Det var ett vanskelig spørsmål å svare på! Jeg tror kanskje jeg må trekke frem Kangoo mix og SatsEnergy, i tillegg til det veldig gode sosiale samværet.

Heidi: Tror det må være da vi var en hel gjeng SiT-instruktører som tok av på første rad på Zumba! Men der var også et høydepunkt da jeg i yogatimen søndag ettermiddag klarte å holde balansen på hendene med knærne på albuene uten å falle på hodet..

Kommer dere til å dra igjen?

Silje L: Absolutt! Jeg kan godt tenke meg tilbake til Nih Convention, men jeg kan også tenke meg å dra til både Åre og Nike convention.

Merethe: Jeg har veldig lyst. Dette er andre året jeg deltar på NiHs convention, og det blir bare bedre og bedre.. så så sant jeg har mulighet til det kommer jeg nok til å dra!

Heidi: Det har vært er veldig morsom og lærerik helg, så jeg drar gjerne igjen om jeg får muligheten!

Sindre: Ja, har lyst til det - var gøy. Men det er også andre conventions som er veldig bra da.




Etter å ha hørt hvordan helgen på convention var, må jeg si at jeg er litt misunnelig på de heldige som dro, og håper jeg får anledning til å bli med neste høst. Men før den tid kan jeg glede meg både til Nike Convention i Stockholm i februar, og Workout Åre i slutten av mai – håper jeg får med meg minst en av de! :)


Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar