tirsdag 5. november 2013

Jakob og Silje L om lydnivå

Jakob og Silje L - to av våre flinke og dyktige
instruktører 
Som en oppfølging til fokusuken vi hadde om lydnivå på de ulike gruppetimene forrige uke, har jeg forhørt med litt med noen i instruktørstaben her i SiT for å få deres synspunkt og meninger rundt temaet. 

Det kan til tider være utfordrende å skulle ta hensyn til 50 deltagere, og kanskje 50 ulike meninger og oppfatninger om hvordan lydvolumet skal være i salene våre under de ulike timene. Jakob og Silje L er stort sett enige i det meste, og her kommer deres tanker og meninger rundt temaet :)



Hva er den største utfordringen for dere som instruktører med tanke på lydvolum når dere har timer?

Jakob: Personlig synes jeg det kan være vanskelig når musikken endrer seg fra anlegg til anlegg. På gløshaugen blir deltakere som står på siden ofte stående rett under høytalerene. Jeg synes det er vanskelig noen ganger å finne et passende lydvolum uten at disse deltakerene skal få for mye lyd inn. I tillegg så varierer jo sangene, noen har bass som er bedre mens noen sanger har mye diskant som kan oppleves som skjærende hvis det blir for nært øret.

Silje L: Samme utfordring som på gløshaugen dukker også opp på Dragvoll, både for de som står fremme og de som står ut til siden. Jeg syns også det kan være en utfordring å finne riktig volum i forhold til mikrofon-lyd. Dette er spesielt utfordrende på Dragvoll der mikrofonen er vanskelig å justere volum på.

Opplever dere at det er ulike utfordringer i de forskjellige salene våre?

Jakob: Gløshaugen har som nevnt over en utfordring med at lyden kommer fra sidene. I tillegg så har vi pilarene som gjør at jeg som instruktør hører lyden som lavere enn det deltakerene gjør. Fordelen med gløshaugen er derimot at jeg har dataen min i umiddelbar nærhet, og har derfor mulighet til å justere ned volumet. På dragvoll er det verre, hvis en må løpe mye frem og tilbake.

Silje L: Jeg syns også det er ekstra utfordrende på Gløshaugen grunnet søylene som gjør at instruktøren hører lyden ganske mye dårligere enn deltakerne. For meg som bruker cd må jeg springe mye frem og tilbake for å justere lyd. Lyden er annerledes om jeg står ved anlegget, contra å stå midt i salen, og det er en stor utfordring på alle sentrene.

Hvordan legger dere opp de ulike timene dine i forhold til bruk av lydvolum?

Jakob: Jeg benytter med av mixmeister (musikkredigeringsprogram) når jeg fletter sanger og program sammen. Her prøver jeg å benytte meg av så "rene" musikkfiler som mulig, aka god lydkvalitet innad i fila. Dette gjør at en sjeldent får en overdreven bass eller diskant eller annen skurring under timen. Hvis jeg derimot ikke finner sangen med så god lydkvalitet som jeg ønsker, justerer jeg litt enkelte parametre som bass og diskant. Prøver å være obs på at lyden jeg hører på dataen min ikke er representabel for det som blir sluttproduktet i salen. Så derfor "safer" jeg litt med lyden. Avslutningsvis sjekker jeg at sangene i programmet har ca samme desibelsignal. Da trenger jeg bare å justere lyden på timen ca en gang, evt hvis det blir for høyt/lavt. Hvis hver sang har ulik lydvolum blir det mye volumendring ila timen.

Silje L: Jeg bruker også mixmeister og liker at jeg kan justere volum i programmet for å få så jamnt volum som mulig, samt at jeg kan justere volum ned i pause-sanger og nedtrapping/uttøying.

Opplever dere at medlemmene som kommer på timene deres er flinke til å gi feedback i forhold til bruk av volum og musikk?

Jakob: Jeg har hatt deltakere som kommer bort til meg og spør om det er mulig å ikke ha volumet for høyt, da de sliter med tilstander som tinitus eller har sensitiv hørsel. Synes det er fint at de kommer bort før timen starter og sier ifra. Blir så mye lettere for meg å ta hensyn da, og begge får en mer positiv opplevelse av timen. Har opplevd at de også har sine forholdsregler og bruker ørepropper. Jeg synes deltakere kan bli enda flinkere til å si i fra hvis musikken blir for høy eller at det er en ulyd som er spesielt ubehagelig. Veldig enkelt for meg å redigere = litte irritasjon/ubehag hos deltakere.

Silje L: Deltakerne kunne absolutt ha vært flinkere til å komme med tilbakemeldinger med tanke på lydvolum. Som Jakob, setter jeg stor pris på at deltakere som er ekstra sensitiv gir beskjed på forhånd slik at jeg kan justere volum litt ut i fra det, samt at jeg kan prøve å holde ett ekstra øye med den/de deltakerne gjennom timen for å sjekke at det går greit.
Noen få deltakere er flink til å komme å si fra i løpet av timen, men dette er fåtallet. Det kan være vanskelig å legge merke til om noe bare gir ett tegn, så det er fint om de kommer å sier i fra. Det er så klart også greit å så beskjed etter timen, og da kan jeg prøve å tenke på det neste gang, men dette er mye vanskeligere enn å få bekjed underveis.

Tips og triks til medlemmene våre hvis de synes volumet støtt og stadig er for høyt eller for lavt?

Jakob: Har du sensitiv hørsel ville jeg anbefalt å kanskje plassere seg i midten av salen. Lydbildet blir mer balansert. Plasser deg gjerne litt lengre frem, så instruktøren lett ser om du gir et tegn for at musikken er for høy.

Silje L: Som Jakob sier er det lurt å stå midt i salen om du ofte syns at lyden blir for høy. Og det er fint om de som sliter med tinitus bruker ørepropper for å dempe lyden.
Om deltakere syns lyden ofte er for lav kan det være lurt at de står litt ut mot siden eller litt fremme i salen (der høytalerne er fremme).

Andre kommentarer:

Jakob: Vi instruktører kan også bli flinkere til å spørre mellom pulstoppene, eller der det føles naturlig, om musikkvolumet er passe. Og da ønsker vi selvfølgelig at deltakerne er ærlige med seg selv og viser tydelig tegn om det er passe eller bør justeres.

Silje L: Om vi som instruktører skal bli flinkere til å spørre om lydvolum er ok, må deltakerne også svare på dette. Jeg har prøvd noen ganger, men sliter med at jeg ikke får svar og må da gå for at "de som tier, samtykker".
Igjen vil jeg oppfordre deltakere til å komme frem og si i fra underveis i timen om volum er for høyt/lavt.

Silje og Jakob i aksjon under corebar teamteach

Det er altså viktig at du sier i fra hvis du opplever å være på en time med ubehagelig høy volum, eller irriterende lavt for den saks skyld! Vi ønsker å legge til rette for best mulig treningsopplevelse for alle sammen :)

Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar