søndag 19. oktober 2014

Reisebrev: Chamonix & Geneve


God søndag kveld alle sammen! 

Den siste uken har jeg vært på skoletur med mine fantastiske medstudenter på Entreprenørskolen. Målet for skoleturen var en ukes faglig opplegg på CERN(european organization for nuclear research) i Geneve i Sveits.

Før det faglige opplegget startet denne uken, la noen av oss inn en helg i idylliske og flotte Chamonix for å koble av og gjøre helt andre ting som oppladning til den intensive arbeidsuken på CERN. Fredagen sto Via Ferrata på programmet, en rimelig luftig klatretur, og i utgangspunktet ikke noe en høydepyse som meg hadde lyst til å være med på. Men takket være både gruppepress, og støttende og motiverende medstudenter, ble jeg med på klatreeventyret likevel. På grunn av høydeskrekken stirret jeg stort sett rett inn i fjellveggen i to timer, men en rask oppsummering fra de andre i etterkant tydet på at det visstnok hadde vært en fantastisk opplevelse med tanke på den fine utsikten! Etter to timer i fjellveggen, med hard mental jobbing, var både gleden og mestringsfølelsen stor da vi nådde toppen.





Lørdagen var det duket for canyoning! I heldekkende våtdrakter og med hjelm og rappeleringsutstyr, gikk, skled og hoppet vi nedover en elv i utkanten av Chamonix. Jeg tror vi hadde sett for oss at det skulle være mye mer vann og action, for deler av ture føltes det som om vi var en gjeng med gamlinger som gikk med vann til anklene og prøvde å unngå å skli. Likevel var det en herlig tur, og høydepunktet var da vi hoppet fra 12 meter og ned i en kulp! I hvertfall for høydeskrekksentusiasten som aldri har hoppet høyere enn 5. Gruppepress og en fantastisk gjeng gjorde igjen opplevelsen maksimal! 




Søndag var vi enda ikke mettet på adrenalinopplevelser, og denne gangen la jentene ut på tur alene! Vi tok Europas høyeste gondol opp til Aiguilles Du Midi (3842 moh.). Utsikten fra toppen var upåklagelig, og etter et lass av selfies og photoshoots, begynte vi å kjente høyden på kroppen og tok turen ned igjen. Helgen som jeg trodde skulle være avslappende og brukes som oppladning til uken på CERN, ble den mest intensive og mentalt krevende helgen jeg har hatt på lenge! Likevel gir slike fantastiske opplevelser påfyll av overskudd og sitter lenge i kroppen, og da vi ankom Geneve og CERN søndag kveld, var vi klare for å gi gjernet hele uken gjennom! 


Foto: Ellen Barkost

Den påfølgende uken jobbet teamet mitt og jeg med en teknologi de har utviket på CERN, GEMPix. På slutten av uken leverte vi inn en rapport til CERN, som de kan bruke for å finne ut om det er noen verdi i å kommersialisere denne teknologien. Uken ble avsluttet med presentasjoner av syretestene, lunsj spandert av CERN, og så en laang reise tilbake til Trondheim. Det å være en uke på CERN var utrolig artig, og veldig spennende og lærerikt! 
Dream team!
Besøk på Atlas visitor center 


Oppsummert må jeg si at helgen i Chamonix er noe av det kuleste jeg har vært med på, og all ære til mine fantastiske klassekamerater for at det ble så bra! Jeg anbefaler alle som har lyst til å reise til et sted hvor de har alt mulig av aktiviteter å by på til alle årstider, konsentrert rundt en sjarmerende og koselig by, og med både god mat, shopping og bra uteliv, å ta turen til idylliske Chamonix! 

Takk for turen, folkens!Smilende ansikt med smilende øyne

Klem Nina 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar