onsdag 12. juni 2013

Jentebølgen 2013

I går, tirsdag 11.06, gikk Jentebølgen 2013 av stabelen i Trondheim. Jentebølgen er et 5 km langt trimløp for spreke jenter i alle aldre. Hvem som helst kan delta, uansett nivå - så lenge man er jente. Noen tar turen som en rusletur, mens andre løper for å slå sin personlige rekord eller tiden man løp på året før.

Arrangementet starter på Trondheim torg med underholdning og organisert oppvarming fra scenen, før det er duket for fellesstart ut kongens gate, opp kjøpmannsgata, over gamle bybro og videre over bakklandet og nedover øya. Runden svinger igjen ved spektrum slik at man løper over kalvskinnet, ned på marinen, og til slutt kommer ned munkegata til målgang på torget. Her finner du løypekartet.

I år har jentebølgen 20års-jubileum, og hva passer ikke da bedre enn å legge løpet på en annen jubileumsdag - nemlig 100års-feiringen av at kvinner i Norge fikk stemmerett i 1913! Jubileum på jubileum og stor folkefest i Trondheim sentrum!

Fra SiT Idrett stilte sprekingene Ingrid, Silje L og Astrid opp - og gjennomførte 5 km med stil!

Ingrid har startnummeret på
og gleder seg til løpet!
Silje er klar!!


Spreke og freshe jenter fra SiT!

Astrid og Silje har energien på topp - klare for å gi alt!

Fornøyde og slitne jenter etter målgang - med kjekke gutter fra NTNUI Nidaros Domers på hver side!

Uttøying er viktig - det har også disse jentene lært


Silje er strålende fornøyd
med medalje..

.. det er Astrid også..

.. og ikke minst Ingrid! :)

"Jeg har aldri deltatt i et løp før, og synes Jentebølgen var en veldig fin første løps-erfaring. Stemningen var veldig avslappet og uformell, og det virket som om deltakerne koste seg. Som "hare" var NTNUIs amerikanske fotballag leid inn. Vi startet nesten helt i front, og kom dermed raskt avgårde og i mål. De som startet lengre bak, opplevde nok litt "trafikkork", spesielt på stien langs elva. Det var to drikkestasjoner langs løypa, med vann, saft og sportsdrikke, og vi fikk utdelt medalje og gavepose av rugbygutta når vi kom i mål. Alt i alt, en veldig trivelig opplevelse, som jeg gjerne gjentar neste år!" 
- Astrid



"Silje nemnte før start at ho fryka mest hold og vi blei ei lita stund ståande å diskutera om kva ein kunne gjere for å hindra å få hold - å eta i godt tid før og ikkje for mykje, men heller ikkje for lite. Vi konkluderte vel eigentleg med at vi skulle ligga ganske greit ann alle ihop.
Too Far Gone, norsk country-rockeband, skulle stå for musikken under oppvarminga om eg må innrømma eg ørlittegranne skeptisk... Men eg veiva no litt med armane og klappa og hoppa og tenkte at detta går bra aldri i vero når eg har vore så teit å ikkje sprunge ein meter dei siste to timane. Kjempelurt.
Rett før Margareth Berger skulle fyra i gang laupet måtte eg sjølvsagt tissa og skonta meg så fælt at eg nesten reiv heil "dass-båsen" over ende.
Så det heile endeleg starta havna vi ganske langt framme i pulja og ville gjerne holda oss der, så me raste avgårde! Det lenge frykta holdet var jo då naturleg nok på plass før eg hadde forlete Torget og byrja ikkje sleppa før Ilen Kirke. Kjempedeilig.... På Marinen tenkte eg derimot som så at om ska dø av hold så får da vel bli i dag og beina avgårde. Astrid var derimot lett på foten, den haren ho er!
Siste 100 metrane hadde maratonstemning med fotografar med svære linser og folk langs vegen, og i mål vart me møtt av NTNUI Amerikansk Fotball og fekk medalje rundt halsen. Dei små kilometrane var jo over! - eg var så gira at eg er (nesten) sikker på eg kunne sprunge verda rundt på den rusen!
Herregud det er deilig å komma i mål! - uansett kor langt det er frå Start. Det er noko med den kjensla!
Heile 2200 damer og jenter i alle aldrar stilte til start! Kjempebra!
Men dei som er viktige er kanskje dei som ikkje stilte. - Alle treng fysisk aktivitet! 
Finn ein type aktivitet du trives i og nå mål du og! Det er så godt!" 
- Ingrid

"Eg har aldri deltatt på jentebølgen før, og det var ikkje siste gong i går. Hovudgrunnen til at eg fekk ei så positiv oppleving var nok mine kjære sit-kollegaer som spreidde sitt gode humør. Ein herlig liten gjeng på tre (som eg håper blir større neste år). Vi var vel alle einig i at konkurranseinstinktet var på plass, men eg er sjaldan ute å spring så eg måtte tidlig legge meg litt bak både Astid og Ingrid. Resultatet blei ei lita sprening i laget, men det at eg såg museflettene til Astid og hestehale-fletta til Ingrid ga meg motivasjon til å halde tempo oppe. Herlige Ingrid plasserte seg mellom meg og Astid og med jamne mellomrom snudde ho seg bak for å sjå at eg fortsatt hang med, samtidig som ho ga meg det største smilet! Rett og slett herlig! Tusen takk for turen, jenter! " - Silje 



Jeg er stolt av de flotte jentene som gjennomførte løpet med stil - og neste år håper jeg at vi er enda flere som har anledning til å bli med :)


Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar