torsdag 17. mars 2016

Christian om StepMoves

Jeg har mange ganger tidligere skrytt av hvor heldig jeg er som har verdens beste arbeidsplass her i Sit Idrett, og mye av grunnen til dette er alle mine fantastiske og herlige kollegaer. Arbeidsmiljøet i Sit er av ulike grunner dominert av jenter, men heldigvis har vi også en hel del med staute og flotte mannfolk blant oss. 

Det er heller ikke til å skyve under stolen at gruppetimene våre også er dominert av jenter, noe alle vi her i Sit skulle ønske vi kunne endre på. Og hva er vel ikke da bedre å bruke som eksempler på at gutter også kan dra på gruppetimer enn våre egne Sit-menn? Mandag denne uken tok fire av mine spreke og flotte mannlige kollegaer turen på StepMoves, deriblant Christian, Audun, Sindre og Asbjørn, i tillegg til at både Asbjørn og Christian hadde med seg hver sin kompis. Under kan du lese om Christians erfaring fra mandagens gruppetime, len deg tilbake og kos deg med lesingen!

Hvorfor var du med på StepMoves?
Jeg var med på StepMoves fordi jeg og en annen kompis som jobber her i Sit lenge har snakka om at vi ville prøve ut noen av timene som tilbys, og da han plutselig gikk offentlig ut og sa at han og jeg skulle på StepMoves, ja da hadde jeg ikke mye valg.

Hva motiverte deg til å delta?
Som mange andre kjører jeg på med litt mer cardiotrening nå som sommeren nærmer seg med stormskritt, og jeg liker litt variasjon, for den mølla blir jo litt kjedelig i lengden. Samtidig hadde jeg lyst til å utfordre meg selv på noe nytt, og det ga litt trygghet i at vi til slutt blei 5 gutter som dro sammen – for da visste jeg at jeg ikke ville være den eneste ukoordinerte ferskingen der.

Har du deltatt på denne gruppetimen før?
Nei, nærmeste jeg kommer er vel noen aerobictimer vi hadde med fotballaget når jeg var 13-14 år.

Har du deltatt på andre gruppetimer her i SiT?
Ja, har vært på hele én spinningtime i løpet av mine fire år her i Trondheim.

Hvorfor har du ikke vært på flere?
Jeg har egentlig ikke noe godt svar på det. Det har vel med å gjøre at jeg som mange andre gutter her i Sit liksom har funnet vårt naturlige habitat blant racks, benker og manualer. Samtidig har jeg ikke hatt lyst til å dra aleine, i det som etterkant viser seg å være helt ubegrunnet frykt for å dumme seg ut.

Dessverre kom ikke alle guttene med på bildet, men Christian og Audun representerer!

Som gutt, opplever du at det er en tendens til at gutter har fordomsfulle holdninger til det å gå på gruppetimer?
Ja, det blir jo sett på som «jentetrening»… dessverre.

Hvorfor tror du det er sånn?
Nei, jeg trur det rett og slett har med kultur og gamle holdninger å gjøre, der oppfatningen er at gutter trener med vekter, mens jenter går på gruppetimer. Men så ser vi at det de siste årene heldigvis har skjedd en endring der jentene også nå trener hard styrketrening med frivekter, mens det dessverre har stått ganske stille for guttene. Noe av grunnen til gutter ikke går på gruppetimer kan stamme fra den samme «frykten» som holdt jentene borte fra frivektstrening. Det at man er redd for å se teit ut foran de som veit hvordan det gjøres, at man da bare tar opp plass og er i veien for de som kan det. Men det er en helt ubegrunnet frykt, på samme måte som guttene bare er glade for at jentene kommer til og trener styrke, ytret jentene entusiasme over at det var gutter med på timen. Og det er jo helt klart det at jeg ikke greide å henge med flere ganger på StepMoves, men det er jo naturlig da det var første gangen min, samt at det er den kanskje vanskeligste timen koordinasjonsmessig Sit tilbyr. Samtidig var det jo sånn at de gangene jeg ikke hang helt med, og dermed sto feil vei og som følge av det traff blikket til noen av jentene, var det ingen hånlige smil over at jeg «dreit meg ut», det var derimot oppmuntring å hente. De andre som er på timen er jo der for å trene selv, og er jo mye mer opptatt av å fokusere på at de selv gjør det rett, enn å tenke på hva andre gjør.

Hvordan var den generelle opplevelsen av å være med på Trine sin StepMoves på mandag?
Jeg syntes det var veldig gøy! Det var utfordrende på en ny måte for meg, og så var det selvfølgelig ganske slitsomt da – men det er jo meningen. Jeg dro jo dit for å få en cardio-økt, og det fikk jeg til gangs!

Hva var det aller morsomste med timen?
Det morsomste må vel ha vært at det var så god stemning, og så bra trykk!

Og hva var det mest utfordrende?
Det må ha vært det å henge med på trinna, det at man blir så sliten etter hvert gjør det jo ikke akkurat enklere å huske hva man skulle gjøre heller.

Og ikke minst, ga det mersmak?
Ja, skal lett på den timen her igjen, samt at jeg skal prøve flere av de andre timene. Var veldig god trening, og morsommere enn å løpe på mølla.

Hvordan tror du vi kan få flere gutter med på gruppetimene våre?
Jeg trur det handler mye om å fjerne stigmaet rundt kjønnsrollene på trening, noe som dessverre ikke er gjort i en håndvending. Men man må rett og slett starte i det små med noen få gutter som videre kan spre ordet, slik at flere gutter blir med. Man må også få guttene til å innse hvor god fettmobiliserende- og cardiotrening det er. Samtidig trur jeg dessverre fortsatt mange gutter er redd for å dumme seg ut foran alle jentene som veit hvordan det skal gjøres, så et forsalg kan jo være arrangere timen én gang bare for gutter slik at de kan komme litt inn i det, og dra på timene med andre som er like ukoordinerte og ferske som dem selv.

Så, hva sier dere, gutter? Tar dere utfordringen om å bli med på en eller flere av gruppetimene våre frem mot sommeren? 

Klem Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar