fredag 10. juli 2015

Motbakkeintervaller

Det er sommer, skolefri, sol og varme, og på høy tid å legge en del av treningsøktene utendørs. De tunge styrkeøktene er det kanskje vanskelig å flytte ut, men kondisjonsøktene er det lettere å gjøre noe med. Og du kan gjerne kombinere en effektiv og god treningsøkt med flotte naturopplevelser.





For å hjelpe deg med dette kommer det her et treningstips til hva du kan finne på neste gang du skal trene kondisjon, og ønsker å gjøre dette utendørs - nemlig motbakkeintervaller! Ordet i seg selv synes jeg nesten er ubehagelig fordi jeg vet hvor mye slit en slik økt gjerne innebærer. Det er hardt og brutalt, og av og til ganske vondt mens det står på. Men det er få økter som gir meg en bedre følelse etter at de er gjennomført. Det er rett og slett helt fantastisk når ubehaget forsvinner, og endorfinrusen tar over. Så deilig at den fæle økten er verdt slitet, noe det kan være lurt å minne seg selv på underveis.





I tillegg til at det er en lettvint måte å få pulsen god opp på, og dermed svært effektivt, er det utrolig enkelt å gjennomføre. Finn deg en passe lang oppoverbakke, hvor du enten klarer å løpe/jogge eller gå jevnt hele veien. Deretter er det bare å varme godt opp og sette i gang. Første gang kan du gi deg en innkjøringsøkt med for eksempel to intervaller på ca 4 minutter med minimum tre minutters aktiv pause hvor du jogger eller går ned bakken igjen. Neste gang øker du til tre drag, og så kan du fortsette med å gjennomføre 4-5 intervaller à 4 minutter etter det. En tidseffektiv og herlig økt (i hvertfall etterpå!). 

Store deler av sommeren i år er jeg stasjonert i Boston i USA for å gå sommerskole ved Boston University. Det finnes ikke all verden av skog og mark og motbakker, men heldigvis har jeg funnet meg en favorittbakke som passer perfekt til for eksempel 4*4 intervaller. Da det for tiden er opp mot 30 varmegrader her borte, prøver jeg å legge øktene til enten tidlig på morgenen eller sent om kvelden, for midt på dagen er det aaalt for vamt!

Svett klem fra Nina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar