Jakob og Silje L - to av våre flinke og dyktige instruktører |
Det
kan til tider være utfordrende å skulle ta hensyn til 50 deltagere,
og kanskje 50 ulike meninger og oppfatninger om hvordan lydvolumet
skal være i salene våre under de ulike timene. Jakob og Silje L er
stort sett enige i det meste, og her kommer deres tanker og meninger
rundt temaet :)
Hva
er den største utfordringen for dere som instruktører med tanke på
lydvolum når dere har timer?
Jakob:
Personlig synes jeg det kan være vanskelig når musikken endrer seg
fra anlegg til anlegg. På gløshaugen blir deltakere som står på
siden ofte stående rett under høytalerene. Jeg synes det er
vanskelig noen ganger å finne et passende lydvolum uten at disse
deltakerene skal få for mye lyd inn. I tillegg så varierer jo
sangene, noen har bass som er bedre mens noen sanger har mye diskant
som kan oppleves som skjærende hvis det blir for nært øret.
Silje
L: Samme utfordring som på gløshaugen dukker også opp på
Dragvoll, både for de som står fremme og de som står ut til siden.
Jeg syns også det kan være en utfordring å finne riktig volum i
forhold til mikrofon-lyd. Dette er spesielt utfordrende på Dragvoll
der mikrofonen er vanskelig å justere volum på.
Opplever
dere at det er ulike utfordringer i de forskjellige salene våre?
Jakob:
Gløshaugen har som nevnt over en utfordring med at lyden kommer fra
sidene. I tillegg så har vi pilarene som gjør at jeg som instruktør
hører lyden som lavere enn det deltakerene gjør. Fordelen med
gløshaugen er derimot at jeg har dataen min i umiddelbar nærhet, og
har derfor mulighet til å justere ned volumet. På dragvoll er det
verre, hvis en må løpe mye frem og tilbake.
Silje
L: Jeg syns også det er ekstra utfordrende på Gløshaugen
grunnet søylene som gjør at instruktøren hører lyden ganske mye
dårligere enn deltakerne. For meg som bruker cd må jeg springe mye
frem og tilbake for å justere lyd. Lyden er annerledes om jeg står
ved anlegget, contra å stå midt i salen, og det er en stor
utfordring på alle sentrene.
Hvordan
legger dere opp de ulike timene dine i forhold til bruk av lydvolum?
Jakob:
Jeg benytter med av mixmeister (musikkredigeringsprogram) når jeg
fletter sanger og program sammen. Her prøver jeg å benytte meg av
så "rene" musikkfiler som mulig, aka god lydkvalitet innad
i fila. Dette gjør at en sjeldent får en overdreven bass eller
diskant eller annen skurring under timen. Hvis jeg derimot ikke
finner sangen med så god lydkvalitet som jeg ønsker, justerer jeg
litt enkelte parametre som bass og diskant. Prøver å være obs på
at lyden jeg hører på dataen min ikke er representabel for det som
blir sluttproduktet i salen. Så derfor "safer" jeg litt
med lyden. Avslutningsvis sjekker jeg at sangene i programmet har ca
samme desibelsignal. Da trenger jeg bare å justere lyden på timen
ca en gang, evt hvis det blir for høyt/lavt. Hvis hver sang har ulik
lydvolum blir det mye volumendring ila timen.
Silje
L: Jeg bruker også mixmeister og liker at jeg kan justere volum
i programmet for å få så jamnt volum som mulig, samt at jeg kan
justere volum ned i pause-sanger og nedtrapping/uttøying.
Opplever
dere at medlemmene som kommer på timene deres er flinke til å gi
feedback i forhold til bruk av volum og musikk?
Jakob:
Jeg har hatt deltakere som kommer bort til meg og spør om det er
mulig å ikke ha volumet for høyt, da de sliter med tilstander som
tinitus eller har sensitiv hørsel. Synes det er fint at de kommer
bort før timen starter og sier ifra. Blir så mye lettere for meg å
ta hensyn da, og begge får en mer positiv opplevelse av timen. Har
opplevd at de også har sine forholdsregler og bruker ørepropper.
Jeg synes deltakere kan bli enda flinkere til å si i fra hvis
musikken blir for høy eller at det er en ulyd som er spesielt
ubehagelig. Veldig enkelt for meg å redigere = litte
irritasjon/ubehag hos deltakere.
Silje
L: Deltakerne kunne absolutt ha vært flinkere til å komme med
tilbakemeldinger med tanke på lydvolum. Som Jakob, setter jeg stor
pris på at deltakere som er ekstra sensitiv gir beskjed på forhånd
slik at jeg kan justere volum litt ut i fra det, samt at jeg kan
prøve å holde ett ekstra øye med den/de deltakerne gjennom timen
for å sjekke at det går greit.
Noen
få deltakere er flink til å komme å si fra i løpet av timen, men
dette er fåtallet. Det kan være vanskelig å legge merke til om noe
bare gir ett tegn, så det er fint om de kommer å sier i fra. Det er
så klart også greit å så beskjed etter timen, og da kan jeg prøve
å tenke på det neste gang, men dette er mye vanskeligere enn å få
bekjed underveis.
Tips
og triks til medlemmene våre hvis de synes volumet støtt og stadig
er for høyt eller for lavt?
Jakob:
Har du sensitiv hørsel ville jeg anbefalt å kanskje plassere seg i
midten av salen. Lydbildet blir mer balansert. Plasser deg gjerne
litt lengre frem, så instruktøren lett ser om du gir et tegn for at
musikken er for høy.
Silje
L: Som Jakob sier er det lurt å stå midt i salen om du ofte
syns at lyden blir for høy. Og det er fint om de som sliter med
tinitus bruker ørepropper for å dempe lyden.
Om
deltakere syns lyden ofte er for lav kan det være lurt at de står
litt ut mot siden eller litt fremme i salen (der høytalerne er
fremme).
Andre
kommentarer:
Jakob:
Vi instruktører kan også bli
flinkere til å spørre mellom pulstoppene, eller der det føles
naturlig, om musikkvolumet er passe. Og da ønsker vi selvfølgelig
at deltakerne er ærlige med seg selv og viser tydelig tegn om det er
passe eller bør justeres.
Silje
L: Om vi som instruktører skal bli
flinkere til å spørre om lydvolum er ok, må deltakerne også svare
på dette. Jeg har prøvd noen ganger, men sliter med at jeg ikke får
svar og må da gå for at "de som tier, samtykker".
Igjen
vil jeg oppfordre deltakere til å komme frem og si i fra underveis i
timen om volum er for høyt/lavt.
Silje og Jakob i aksjon under corebar teamteach |
Det er altså viktig at du sier i fra hvis du opplever å være på en time med ubehagelig høy volum, eller irriterende lavt for den saks skyld! Vi ønsker å legge til rette for best mulig treningsopplevelse for alle sammen :)
Nina
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar