De fem studentene Ellen, Gjermund, Jakob, Philip og Øystein i klassen min valgte å jobbe med denne idéen fordi de syntes det var spennende å se om man kan lage en ny treningsopplevelse for brukeren. Det er i vinden å bringe ny teknologi inn på treningssentrene, og hvis man da kan bruke dette for å gjøre trening artig for flere, vil det ha stor verdi, kan gruppen fortelle. Mange sliter med å motivere seg for å dra på trening, og det å prøve å løse dette på en anerledes måte synes de er interessant. I dag er det mange som benytter seg av treningssentre, men det er også overraskende mange som ikke gjør det, og da spesielt fordi de ikke synes det er artig og givende.
"Morro, kul treningsmetode!" - Testperson
Mine fantastiske klassekamerater! |
Så, hvis man kan skape en morsom og attraktiv treningsopplevelse også for de som ikke er så glade i å trene, vil det være positivt. Trender i markedet peker på at det trengs innovasjon også i treningsbransjen, og opplevelsesbasert trening kan være en av mange veier å gå. Formålet med denne idéen er å få folk til å bli sosiale på trening, og at man forhåpentligvis som bruker kan bli dratt inn i spillet og “glemme at man trener”. Studentene har gjennom uken sett på ulike situasjoner hvor spillet kan brukes, og kommet frem til at det kan være egnet for hjemmetrening, man kan lage eget "gamers gym" eller man kan ha det på vanlige treningssentre.
"Jeg syntes det virket veldig gøy, og det virket som at de som prøvde det både ble slitne fysisk og engasjert i spillet. Jeg tror dette kan være noe som kan oppmuntre til mer aktivitet i fremtiden. Det var flere som sa at de hadde blitt med om SiT hadde arrangert timer med dette konseptet, type SpinData2." - Nora, Resepsjonist, SiT Idrett
"Det var stress. Ikke vant til sånt. Får helt lættis!" - Testperson
Konkurranseperspektivet er også en viktig del av "pedal-tanks", hvor man både kan konkurrere med de på samme treningssenter, men også med trenende på andre sentre. Det er mange muligheter innenfor det å kombinere spill og trening, og greia her er rett og slett å kunne tilby noe kult og anerledes, som vil være artigere å bruke. Videre tror studentene at treningssentre, som for eksempel her hos oss i SiT Idrett, kan være en bra testarena for å komme i kontakt med brukerene, kartlegge hva de synes er gøy, og finne ut hvordan man så kan videreutvikle spillet og få folk til å bruke det.
Spillet er i hovedsak et insentiv for de som i utgangspunktet ikke er så komfortable med og glade i trening, og forhåpentligvis vil det senke barrieren for å komme seg på treningssentret. Da de var på idrettsbygget og testet det ut, fikk de generelt positive tilbakemeldinger. Selvfølgelig var det noen som var litt skeptiske, men totalt sett var responsen bra. Det de fleste syntes var kult var at man kan spille flere sammen og at man da kan ta med venner for å spille samtidig som man trener.
"10 times more fun if more people are riding the bikes. Its a good practice, doing reverse and so. Encourage to do cardio!" - Testperson
Klem Nina
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar